100 évvel ezelőtt, március 1-jén indult az első buszjárat Budapesten. Ebből az alkalomból megnyitották a centenáriumi emlékévet. Az egész éves rendezvénysorozat alatt lehetőség lesz megnézni a BKV buszgarázsait, a kelenföldi, óbudai, dél-pesti és cinkotai autóbuszgarázsokat és a kőbányai trolibusz-divíziót. Több alkalommal rendeznek nosztalgiafelvonulásokat, és pályázatokkal, játékokkal kívánják bevonni a lakosságot az ünneplésbe. Már most is virtuális túrákat tehetünk a Földalatti Vasúti Múzeum és a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum oldalain. Akit részletesebben érdekel Budapest közlekedése, annak ajánlom Legát Tibor–Zsigmond Gábor Közlekedik a székesfőváros című könyvét, amiről már egy korábbi posztban írtam.

A centenáriumi emlékév alkalmából a Fortepan gyűjteményéből válogattam.

A Nyugati (Berlini) tér lipótvárosi házai, előtérben a Budapest-Újpesti Személyszállítási Rt. (BUSZ Rt.) autóbusza 1920-ban.

A Busz Rt. kisbusza 1925-ben a Váci út–Katona József utca sarkánál

Az Oktogonra a Városliget felől érkező busz 1927-ben

A Székesfővárosi Autóbuszüzem garázsa, az Erzsébet királyné útja 55. szám alatt 1927-ben

A Dreher Sörgyárban látogatnak a nemzetközi orvostörténeti kongresszus résztvevői 1929-ben

A Magyar Államvasutak Autóközlekedési vállalata Rt. (Mávaut) székhelyéről kikanyarodó N-2 MÁVAG Mercédesz típusú autóbusz 1930-ban, a Lőportár utcában

Petz Mihályné autóbusz-vállalatának autóbusza a Liliom utca 3/b ház előtt 1932-ben

Buszmegálló az Andrássy úton, háttérben a Hősök tere (1938)

A Rákoshegyi Autóbusz-közlekedési Vállalat MÁVAG-Mercedes-Benz N típusú autóbusza 1939-ben. A MÁVAG gyártotta licenc alapján

 A Pasaréti téri autóbusz-pályaudvar 1940-ben

A Budapesti Cecilia Kórus fellépésre indul 1941-ben a Csaba utcai Jézus szíve templom elől 1941-ben

Széll Kálmán téren várakozó autóbuszok 1941-ben, Jobbra hajts felirattal

Kiégett autóbuszok 1945-ben a Deák térnél

Egy MÁVAG N26-36-os autóbusz a Bajcsy-Zsilinszky út–Podmaniczky utca kereszteződésénél 1948-ban

A Gyermekvasút (Úttörővasút) végállomásánál 1948-ban

Az újjáépített Lánchíd terhelési próbája 1949-ben

A Fasori Evangélikus Gimnázium, a Vasas élsportolóit szállító busz az 1949. májusi választások előtt, a sportolók elköteleződését demonstráló felirattal

Nullszériás Ikarus 55 típusú távolsági busz az Astoria szálloda előtt 1955-ben

A Semmelweis utcánál, az Úttörő Áruház előtt pihenő autóbusz 1955-ben

1956-ban elsősegély-autóként működő autóbusz a Szent István körúton

Az Astoria–Kossuth Lajos utcai kereszteződés 1958-ban, még a mai irodaház helyén egy kétszintes épület és a 7-es busz látható

 

 Ikarus 66 a Boráros téren 1959-ben

1960. július 16-án a Ferihegyi gyorsforgalmi úti felüljáróról a vasúti pályára lezuhant busz. Az összetört busz a Gyömrői úti Fővárosi Autóbuszüzem Sallai Imre Főműhelyébe került

Az Erzsébet híd terheléspróbája 620/630-as Ikarusokkal 1964-ben

Az Erzsébet tér Mávaut autóbusz-pályaudvara 1965-ben

Átalakított Ikarus 620-as típusú városnéző busz 1965-ben a Városligeti-tó hídján

A Kosztolányi Dezső téri autóbusz-pályaudvar a Bukarest utcában 1969-ben

Ikarus 663 típusú autóbusz a Pesti alsó rakparton

Fotók: fortepan