Viccelődik velünk a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ újabb utazóközönség-hódító próbálkozásának lehetünk szemtanúi a 4-6-os Combinókon és megállóiban.  A BKK tréfás plakátokkal, frappáns, közvetlenséget sugárzó üzenetekkel próbálja meg felhívni a figyelmünket a kulturált közlekedés fontosságára.

Az "Adj helyett magad mellett" plakát mellől alig tudtam arrébb tessékelni két nénit, hogy nyugodtan fotózhassak.

A BKK úgy gondolja, hogy például a „Szeretjük a fesztiválokat, de nem a villamoson”, illetve „A villamos gyors, de nem büfé”-szerű mondatokkal hatékonyabban lehet rábírni az utasokat a fegyelmezett utazásra. Konkrétabban arra, hogy ne egye le gyrosszal, vagy öntse le sörrel a szomszédját, ne bulizzon, és ne füstöljön a közösségi járműveken, sőt ha lehetséges, a rászorulóknak adja át a helyet (lásd az "Adj helyet magad mellett” plakátot).

A BKK új kampányának a lényege, hogy a tömegközlekedési eszközökre vonatkozó szabályokat más formában rögzítsék az utazók fejében. A pozitív edukációs "okításnak" a célja épp az, hogy ne a tiltást emelje ki az üzenethordozókkal.

A teljes egészében a BKK által tervezett és kivitelezett kampány költségeit a cég nem kötötte az orromra, pedig kérdeztem.

Az biztos, hogy a BKK annyira sikeresnek véli a kampányt a megkérdezettek visszajelzései alapján, hogy hasonló plakátok kihelyezését tervezi új témákkal a forgalmas kereszteződésekben és közlekedési csomópontokban.

Tovább


Strandolás a 7-es buszon

Vajon kánikulában szükség van-e a strandok fokozottabb népszerűsítésére? A Budapest Gyógyfürdői Zrt. szerint igen, ezért az egyik 7-es buszt strandbusszá alakították.

Fotó: MTI/Kallos Bea


A jakuzzival, földre terített törülközőkkel, strandpapuccsal, füves gyeppel, medencékkel dekorált buszban légkondi nélkül garantált lehet az előfürdés. Július 1-jéig lehet kipróbálni, milyen egy strandon utazni.

Fotók: Budapest Gyógyfürdői Zrt.

Tovább


Júniusban ismét nosztalgiajáratok lepik el a várost

Júniusban a BKK ismét nosztalgiajáratokat indít a fővárosban és fővároson kívül is. Ebben a hónapban ismét utazhatunk fotós trolibuszokkal, nosztalgia-autóbusszal, -villamosokkal és -trolibuszokkal is.

Az első nosztalgiautazást június 6-ra tervezhetjük, amikor is a Deák Ferenc tér és Szentendre között egy Ikarus nosztalgia-autóbusszal utazhatunk. A következő napon a 2-es villamos vonalán, a Közvágóhíd és a Jászai Mari tér között szállhatunk fel a 611-es pályaszámú favázas villamosra.

A következő héten, szombaton a pár éve a forgalomból kivont, a 70-es években a szovjet nagyvárosokban legelterjedtebb ZiU–9B trolibusszal járhatjuk be a 72-es és a 74-es trolibusz vonalát az Astoria és az Arany János utca között. Vasárnap a 2624-es pályaszámú acélvázas villamost engedik a 2-es villamos vonalára.

Nosztalgiajáratok közlekednek majd a Múzeumok Éjszakáján is. A hónap harmadik hétvégéjén a 2624-es acélvázas és a 611-es favázas, valamint az 1964-ben gyártott Bengáli nevű csuklós villamossal mehetünk majd egyik helyszínről a másikra. A villamosok mellett közlekedni fog az Ikarus 180-as csuklós nosztalgia-autóbusz valamint a ZiU–9B trolibusz is.

A városhatáron túlra az MVIII-as típusú nosztalgia HÉV-vel Gödöllőig mehetünk, mondjuk, kastélynézőbe.

A hónap utolsó hétvégéjére pedig egy új ötlettel állt elő a BKK, és beüzemeli a fotós trolibuszát, amely körjáratként közlekedik majd, (hol máshol, ha nem) a Puskás Ferenc Stadion és a Keleti pályaudvar között.

Fotó: fortepan.hu


A nosztalgiajáratokra nosztalgiajegyet kell váltani. A helyi és a helyközi járatokon a felnőttjegyek 500-500 forintba, a 6–14 éves gyerekjegyek pedig 300-300 forintba kerülnek. Mindezen túl egész napos nosztalgia-napijegyek és éves nosztalgiabérlet vásárlására is van lehetőség. A város közigazgatási határán kívülre a nosztalgiajegy mellé helyközi nosztalgia-vonaljegy váltása is szükséges.

Tovább


Nem áprilisi tréfa. A BKK nosztalgiajáratokat indít!

Most, hogy óriási fennakadások vannak a városban, feltörve a 4-6-os villamos pályája, felújítás alatt több metrószakasz is, a BKK és a BKV egy frappáns elterelési „hadművelettel” áprilisi nosztalgiajáratokat indít.

Április két hétvégéjén és a húsvéti ünnepeken is lehet majd utazni a már parkolópályára állított egykori villamosokon, autóbuszokon és trolibuszokon.

1000-es villamos belülről "Hadirokkant ülőhely" (Fotó: fortepan.hu)

Április első hétvégéjén, szombaton állítják újra pályára az „ezresként” ismert favázas villamost, ami 1984-ig közlekedett a fővárosban. A villamoskocsikat az 50-es években modernizálták, és a favázas szerkezetet leváltották acélvázra. Érdekessége ennek a villamosnak az is, hogy a kontrollerkarját a hagyományos kocsikéval szemben az óramutató járásával ellentétes irányban kellett forgatni.

Ikarus 180 (Fotó: Krepsz Zoltán - Retro Mobil)

Április 18-án és húsvéthétfőn  ismét közlekedni fog az első harmonikás Ikarus 180 nosztalgia-autóbusz, amely a Deák Ferenc tér M és Szentendre H között szállítja majd az utasokat. „A csuklós autóbusz nem az Ikarus találmánya, és nem is Mátyásföldön készült az első. Budapesten előbb jártak a Fővárosi Autóbuszüzem házilag átalakított, nagy befogadóképességű csuklósai, az Ikarus dupla hátrányból indult” - írja a 180-as buszt bemutató cikkében az Origo.  

492-es "bengáli" villamos (Fotó: bkv.hu)

A húsvéti ünnepeken vasárnap és hétfőn is más-más közlekedési eszközzel lehet nosztalgiázni. Húsvétvasárnap ki lehet próbálni a 492-es pályaszámú „Bengáli” csuklós villamost, ami a Széll Kálmán tér M és a Deák Ferenc tér M között fog közlekedni.

ZiU–9B trolibusz (Fotó: iho.hu)

A Csáktornya park és a Kossuth Lajos tér M között a ZiU–9B trolibusz a 70-es, a 74-es és a 78-as trolik vonalán szórakoztatja majd az utasokat.

1074-es villamos (Fotó: bkv.hu)

Húsvéthétfőn három villamos is segíti majd a főváros közlekedését: az 1074-es pályaszámú favázas nosztalgiavillamos a Móricz Zsigmond körtér M és a Kamaraerdei Ifjúsági Park között, a 436-os és a 611-es favázas villamosok pedig a Közvágóhíd H és a Jászai Mari tér között közlekednek majd.

611-es villamos (Fotó: bkv.hu)

Tovább


Vezesse a 3-as villamost a kocsiszínbe, és nyerjen éves Budapest-bérletet

A BBK az új 3-as villamos népszerűsítése érdekében valószínűleg nagy sikert arató programmal állt elő.


De még mielőtt azt gondolnánk, hogy ténylegesen beülhetünk az új CAF villamos vezetőfülkéjébe, és egy villamosvezető irányításával megismerhetjük a villamos működését, aztán szépen bearaszolhatunk a remizbe, el kell árulnom, hogy ennél sokkal egyszerűbb dologról van szó. El kell látogatni a BKK Facebook-oldalára, ahol a fejlécben a "Vezesd a villamost" címszó alatt egy adatainkat is begyűjtő piktogramjátékra akadunk. A villamost a síneken tartva és a remiz felé araszolva három kérdést kell megválaszolnunk. Ha ezután még a szerencse is mellénk áll, akkor meg lehet nyerni az éves Budapest-bérletet is.

Tovább


Indul a hajó...

Ahogy Cseh Tamás is énekelte: "indul a hajó...". Az biztos, hogy reggel munkába vagy suliba menet a BKK járgányai közül általában nem a hajós utazást választjuk. Pedig választhatjuk.

A lényeg az, hogy Budapesten eddig is lehetett hajóval közlekedni, négy menetrendszerű, például a D11-es járattal a Haller utcától a Kopaszi-gátig. A téli időszámítás szerint nem közlekedő járatok pedig a Haller utca-Rómaifürdő és Molnár-sziget-Csepel-Királyerdő (Soroksár) szakaszokon közlekednek.

 

Október 15-én átadták az újonnan megépült Kossuth Lajos téri M hajóállomást. Így ettől a naptól innen is fel lehet szállni, a téli időszámítás miatt ma már csak egyetlen, menetrend szerint közlekedő D11-es jelű járatra.

A hajó igen népszerű helyeken áll meg, például az Egyetemváros-A38 megállóhelyen, a Boráros térnél, a Szent Gellért térnél, a Petőfi térnél, a Várkertbazárnál, most már a Kossuth Lajos térnél, a Batthyány térnél, a Jászai Mari térnél, és a Népfürdő utcánál is.

Az óránként közlekedő járatok a Jászai Mari tértől már reggel negyed 6-tól közlekednek este negyed 8-ig. Egy teljes út a Haller utcától a Kopaszi-gátig nem sokkal lassúbb, mint ha a reggeli dugóban zötykölődnél másfél órán keresztül. Bár valószínűleg minden más tömegközlekedési eszközzel gyorsabb a célba érés. De nem is ezért választjuk a hajót - már ha a hajót választjuk - tömegközlekedés céljából. 

A vízi közlekedés vonaljegy ára majdnem kétszerese a metrójegyének: 750 forint, gyerekjegy 550 forintért vásárolható. Van környéki helyközi vonaljegy 250 forintért, ami egy utazásra érvényes, átszállás és az utazás megszakítása nélkül a Budapest környéki településen lévő külső végállomás és a Budapest határán belüli első megálló között. Próbáld ki! 


 

Tovább


Ingyenes reggeli a bicajosoknak

A Magyar Kerékpárosklub a Bringázz a Munkába őszi kampánynyitónapján ingyenreggelit kínál a kerékpárral dolgozni menőknek. A BAM reggeli menüjében van Túró Rudi, reggeli keksz, gyümölcslé, egyes helyeken péksütemények, kávé és gyümölcs is. 

A reggelizőhelyek a város különböző pontjain, eltérő időpontokban várják a dolgos kerékpárosokat. Az időpontok és a helyszínek változhatnak, érdemes a Facebook-eseményt csekkolni, mielőtt reggel, üres gyomorral útnak indulsz.

 

Budapesti BAM reggelizőhelyek:

  • I. Budapest, Batthyány tér, 7.00-9.30.
  • III. Budapest, Szentlélek tér (Árpád híd budai hídfő) 7.00-9.00.
  • IV. Budapest, Újpest-Városkapu, 7.00-10. 00 ( Facebook-eseményoldal)
  • V. Budapest, Erzsébet tér 7.00-9.30.
  • VIII. Budapest, Kálvin tér, 7.00-9.00.
  • X. Budapest, Népliget, 7.00-9.00.
  • XI. Budapest, Szent Gellért tér (Szabadság híd budai hídfő), 6.30-9.30. (Facebook-eseményoldal)
  • XIV. Budapest, Városliget, 6.30-9.00. (Facebook-eseményoldal)
  • XVI. Budapest, Jókai utca - Veres Péter utca sarok, 7.00-9.00.

A Bringázz a munkába oldalát megtalálod itt az eseményoldalát pedig itt.

Friss hír a kerékpárosok számára az is, hogy a Bubi közbringarendszer megvalósításával párhuzamosan, a VI. és VII. kerület 430 kerékpártárolóval gazdagodott, és több egyirányú utcában is lehetővé tették a kétirányú kerékpározást.

 

Budapesti Közlekedési Központ oldalán térképen is megnézheted az új kerékpártároló helyeket.

Tovább


Nagy mókamester a metró Rákóczi téri automatája!

Négyesmetróztam egyet a héten, és miután az utolsó jegyemet is elhasználtam, úgy döntöttem, hogy veszek egy tízes gyűjtőjegyet. A Rákóczi téren szálltam ki, és mivel nem találtam jegyárusító embert, a géphez fordultam. Ezzel persze rögtön el is vetettem annak a lehetőségét, hogy tízes gyűjtőjegyet vásárolok - annál nagyobb volt az örömöm, amikor megláttam a gép által felkínált lehetőségek között. Gondoltam, végülis, miért ne lenne; hiszen az emberiség már van olyan fejlettségi szinten, hogy Túró Rudit, kólát vagy plüssállatokat is képes gond nélkül automatákba tölteni, miért éppen a tizes gyűjtőjegy fogna ki rajta?

Átmeneti lelkesedésem azonban hamar letört, végérvényesen akkor, amikor hallottam, hogy az automata a második jegy nyomtatásába kezd. Igen, ezután valóban ez jött: a gép egyenként, szép komótosan nyomtatta ki az összeset, nem kapcsolta össze őket és még egy számlát is leküldött a végén (szomorú szmájli). Eközben a mögöttem kialakuló sorban a hatodik-hetedik jegy nyomtatásakor már szinte tapinthatóvá vált a fokozódó gyűlölet (nem a gép iránt, irántam).

Fotók: Vincze Barbara

automata Rákóczi tér
automata Rákóczi tér
rákóczi tér

(Vicces dolgokat láttál a városban? Írd meg ide:bpluszp@gmail.com. Itt követhető a blog a Facebookon, de miután a Facebook pár hete már csak a követők tíz százalékának teszi láthatóvá az egyes posztokat, érdemes néha mechanikusan visszakattintani ide, mintha 2002-t írnánk. Még az is lehet, hogy hamarosan heti hírleveleket küldünk majd.)

Tovább


Miért biztat fagyban bringázásra pont a BKK?

Ahelyett, hogy meleg járműveit tukmálná? Lássuk!

bringaFotó: BKK

„A Rumbach Sebestyén utca és a Király utca sarkán található központi ügyfélszolgálatunkra biciklivel érkező ügyfeleink is használhatják azt a 10 férőhelyes, egyedi kerékpártárolót, amelyet a napokban adtunk át a Rumbach Center irodaház előtt” – büszkélkedik a Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldalán. Emellett arra bátorítják ügyfeleiket, hogy ügyintézéseik során a kerékpáros közlekedést válasszák. (Amúgy a Gödör-Akvárimnál is van egy hasonló bringatároló. Szintén egyedi.)

Zavarba ejtő üzenet ez egy közlekedési társaságtól. Az időzítés pedig még rejtélyesebb: vajon így, a tél elején miért nem egy meleg, kényelmes villamost ajánl a társaság a közlekedőknek?

Persze túlságosan is hamar oldódik fel a rejtély: komplexen tervezik fejleszteni a belvárosi közlekedést, leginkább a Bubi miatt, amiért ők felelősek. Terveikről ezt írják: „többek között növeljük a belvárosi kerékpártámaszok számát, kerékpározhatóvá tesszük a főútvonalakat, a gyűjtőutakat biciklisáv kijelölésével vagy kerékpáros nyom felfestésével segítjük, felülvizsgáljuk a csomópontokat, és azokban az egyirányú utcákban, ahol a szélesség és a forgalomnagyság lehetővé teszi, engedélyezzük a kétirányú kerékpározást."

Egyébként ha valakinek ez nem lenne világos, autóra hasonlító formája és mérete miatt a tároló maga egy üzenet, akárcsak ez a gif, amiről a napokban írtunk.

(Ide kattintson, ha nem akar lemaradni posztjainkról!)

Tovább


Kipróbáltuk, hogyan lehet bringát szállítani villamoson

Mivel hosszabb ideig laktam Berlinben, ahol több tömegközlekedési eszközön szállítható bringa, a kombinált közlekedés nagy rajongója vagyok. Végtelen örömmel töltött hát el, hogy a BKK a hét elejétől tesztjelleggel bevezette a 77-es troli, az 59-es villamos (és 59A mutánsa) valamint a 65-ös és 165-ös buszokon a kerékpárszállítást. Megkötések vannak ugyan, de már maga az elgondolás is fantasztikus, hogy monjuk Zuglóba, Hűvösvölgybe vagy a Pál-völgyi cseppkőbarlangba különösebb erőlködés nélkül, kombinált közlekedéssel is el lehet jutni. A tesztüzem első hetében leteszteltük, hogy működik.

Videónk elején az 59-es villamossal való próbálkozásainkat látják, a második felében a 77-es trolival ismerkedünk.

Az 59-es villamosra kettő darab jeggyel lehet felszállni, csakis a zöld bringa-piktogrammal jelölt ajtóknál. Itt egy műbőr-tépőzár kombinációs bigyóval kell rögzíteni a biciklit, és kész. Direkt csúcsforgalomban teszteltünk, de az utazókat szemlátomást nem különösebben zavartuk. Annál meglepőbb volt, hogy a villamos vezetője a Széll Kálmán téren pontosan az orrom előtt csukta be az ajtót. Ahogy a videón is látszik, ketten is azonnal segítségemre siettek, de mindhiába, a sofőr ott hagyott a biciklimmel együtt. Azóta töprengünk kollégámmal, hogy ez direkt volt-e vagy a villamosvezető figyelmetlenségéből fakadt. Második próbálkozásom már sikerrel járt: behemót holland városi bringám ugyan csak kis ügyeskedéssel, de éppen befér a villamosba, a tépőzár tart, a leszállásnál viszont voltak gondjaim: beakadt a pedálom az éppen rám záruló ajtóba. A sofőr erre kinyitotta újra. Legfőbb észrevételem, hogy egyszerűbb lenne, ha kiszednék a középső kapaszkodót az ajtóból.

A bringaszállító troli működését Zuglóban, a már említett 77-es járaton teszteltük. Itt és a buszon mások a játékszabályok, amiken a jövőben remélhetőleg finomít majd a BKK, mert elég körülményes: az első ajtón lehet csak felszállni, ezért oda kell menni, megmutatni a bérletet vagy a jegyet + a bicikli jegyét is a sofőrnek, majd hátra kell menni, mert csak valamelyik másik ajtón, például a leghátsón lehet felrakni a biciklit. A sofőr azt is kérte, hogy a biciklim jegyét előtte (mármint a sofőr szeme láttára) lyukasszam ki. Ha netán nincs a biciklinek jegye, csak saját bérletünk van, akkor a sofőrtől lehet venni 450 forintért (a BKV pénztárnál csak 350), és ez külön macera.

Szóval a tesztüzem első hetében még nem ment minden zökkenőmentesen, de hátha majd beletanulnak a sofőrök, a BKK pedig finomhangolja a rendszert.

(Ide érdemes kattintani, ha követni szeretné blogunkat!)

Tovább


Reblog