Olyan téma jön, ami régóta zavar és most egy aktualitás miatt végre írok is róla. Vasárnap megroggyant a párizsi Pont des Arts gyalogoshíd hídkorlátjának két és fél méteres szakasza a rácsatolt szerelemlakatok súlya alatt, ami miatt átmenetileg lezárták a hidat. A hídon legalább 93 tonnányi lakat lógott, és ezzel a plusz-súllyal és a lakatokból szivárgó rozsdával nyilvánvalóan nem kalkuláltak a híd tervezői.
Fotók: Vincze Barbara
Kattints a Pont des Arts-ra és előjön a többi francia kép!
Nos, a szerelemlakatok hidakra és más építményekre pattintása romantikus jelleggel az egyik legirritálóbb turistaszokás, a helyes kis párizsi gyaloghíd vesztét okozó, 2008 óta hasító lakatmánia pedig világszerte elharapódzni látszik.
A jelenség miatt az olaszokra kell mutogatnunk. Az ugyanis a legvalószínűbb, hogy Firenzéből indult a szokás, amikor az ottani San Giorgio orvosi akadémia végzősei búcsúzóul a Ponte Vecchio (híd) rácsaira kattintották lakatjaikat. Őket koppintották le római szerelmespárok, akik a Ponte Milviót (híd) lepték be lakatokkal. A szokás elharapódzásáért leginkább mégis Federico Moccia olasz bestsellerírót kell hibáztatni, egészen pontosan Három méterrel a föld fölött című regénye, annak 2006-os folytatása és az első könyvből készült film miatt, ahol említi a szerelmi lakatokat.
A Lánchídon csak a lámpák köré lehet lakatot kötni, sokaknak sikerül is (Kattints a többi budapesti képért!)
A szokás közben világméreteket öltött. A szerelmi lakatokat egyébként azért szeretik a párok hidakra csatolni, mert ily módon látják biztosítva örökké tartó szerelmüket (ez nyilván ugyanolyan babona, mint a gomb megmarkolása kéményseprő láttán). Miután a szerelmesek bezárják a lakatot, a kulcsot a vízbe dobják - ha van víz a közelben -, és a szerelem így már biztosan örökkön örökké fog tartani, a rengeteg fémnek pedig a halak örülhetnek.
Világszerte egy sor város-és kerületvezetés felismerte, hogy ez egy hülyeség, főleg miután rájöttek, hogy a ledőlő lámpaoszlopok vagy megroggyanó hidak balesetveszélyesek. Volt, ahol a helyzet már annyira kritikussá vált, hogy egyszerűen betiltották a lakatokat (pl. Berlinben és Velencében). Csak Párizs hídjait 700 ezer lakat borította egy pár hónappal ezelőtti felmérés szerint, és ez a szám napról-napra nő. Ott is megindult az ellenmozgalom, két amerikai nő tavasszal létrehozta a No Love Locks nevű oldalt, amivel azt szeretnék elérni, hogy Párizsban is tiltsák be a szokást.
Az Erzsébet téren áll a Szerelmesek fája és körülötte a jó sok lakat (Kattints!)
A szerelemlakatoktól Magyarország sem mentes. Pécsen már a 80-as évek elején állt egy kovácsoltvas kerítés a belvárosban, Budapesten pedig az Erzsébet téren állítottak fel hasonlót az ún. Szerelmesek fája körül a randivonal.hu munkatársai. Emellett az amúgy nem túl lakatkompatibilis hídjainkon is fityegnek lakatok, de még a János-hegyi Erzsébet-kilátóban is akad néhány (lásd fotók).
János-hegy: kilátás lakattal (Kattints a többi képért!)
A szerelemlakat amellett, hogy sajnos NEM garantálja a sírig tartó szerelmet, környezetszennyező, balesetveszélyes és csúnya, plusz még az épített környezet állagát is rombolja. Ha valaki Budapesten szeretne lakatellenes mozgalmat indítani, jelezzen nekünk, és azonnal csatlakozunk. Befejezésül pedig itt a rövid időre lezárt, majd újra megnyitott párizsi híd, ahol a problémás részt ideiglenesen deszkával pótolták, de - micsoda szerencse - a turisták ehhez is gyorsan alkalmakodtak:
(Ide akkor kattints, ha szeretnéd követni a blogunkat, de a Facebook újabb szabályai miatt sajnos nem valószínű, hogy minden posztot látni fogsz. Emiatt érdemes néha visszakattintani ide vagy RSS.)