Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Mobilalkalmazással segítik a kerekes székesek akadálymentes közlekedését

Egészséges, mozgásában nem akadályozott ember nemigen tudja elképzelni azt, hogy mennyivel hosszabb tolókocsival közlekedni, mint normál esetben. 

 A Route4U a mozgásukban korlátozottak számára kifejlesztett alkalmazás, amit a rászorulók egyfajta ünnepléssel egybekötve tesztelhetnek szeptember 10-én. Az androidos okostelefonokra kifejlesztett app a közösségi tudásra és aktivitásra épülő térképpel együtt válik hasznos egységgé.  Vagyis a város minél nagyobb része válik az akadálymentesítés szempontjából információgazdaggá, annál biztosabban és kényelmesebben közlekedhetnek majd a kerekes székesek Budapesten. 

Az applikáció a telefonban található érzékelők segítségével letapogatja az út felületének hibáit, érzékeli, hol vannak kisebb-nagyobb lejtők és járdaszegélyek. Az összegyűjtött adatokból személyre szabott és akadályoktól mentes útvonalakat tervez. 

Route4U hasonló rendszerben működik, mint a Wheelmap.org, ahol kerekes székkel elérhető helyeket lehet keresni. A kettő közötti különbség, hogy a Wheelmap.org (csak) abban segít, hogy a listázott 12 kategóriában megadja azt az információt, hogy az adott hely akadálymentesített, részben akadálymentesített vagy egyáltalán nem. Például a Kazinczy utcában a sokak szerint kedvelt kocsmák közül a 400 és az Ellátókert kapott akadálymentes zöld jelzést, a Bobek, a Kőleves, a Szimpla kert és a Kazimir csak a részben akadálymentesített besorolást kapta. 

A Route4U applikáció 8 kategóriában nyújt információt arról, hogy egy hely önállóan megközelíthető, segítséggel vagy egyáltalán nem akadálymentesített. A még nem elérhető applikáció segít megtervezni használója számára legoptimálisabb utat.

A tervezők úgy vélik, hogy ez az app nagymértékben elősegíti a kerekes székesek aktivitását, a való világban zajló életét. Kaput nyit a bezárt, ajtók mögötti létezés és az aktív élet között.

Tovább


Viccelődik velünk a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ újabb utazóközönség-hódító próbálkozásának lehetünk szemtanúi a 4-6-os Combinókon és megállóiban.  A BKK tréfás plakátokkal, frappáns, közvetlenséget sugárzó üzenetekkel próbálja meg felhívni a figyelmünket a kulturált közlekedés fontosságára.

Az "Adj helyett magad mellett" plakát mellől alig tudtam arrébb tessékelni két nénit, hogy nyugodtan fotózhassak.

A BKK úgy gondolja, hogy például a „Szeretjük a fesztiválokat, de nem a villamoson”, illetve „A villamos gyors, de nem büfé”-szerű mondatokkal hatékonyabban lehet rábírni az utasokat a fegyelmezett utazásra. Konkrétabban arra, hogy ne egye le gyrosszal, vagy öntse le sörrel a szomszédját, ne bulizzon, és ne füstöljön a közösségi járműveken, sőt ha lehetséges, a rászorulóknak adja át a helyet (lásd az "Adj helyet magad mellett” plakátot).

A BKK új kampányának a lényege, hogy a tömegközlekedési eszközökre vonatkozó szabályokat más formában rögzítsék az utazók fejében. A pozitív edukációs "okításnak" a célja épp az, hogy ne a tiltást emelje ki az üzenethordozókkal.

A teljes egészében a BKK által tervezett és kivitelezett kampány költségeit a cég nem kötötte az orromra, pedig kérdeztem.

Az biztos, hogy a BKK annyira sikeresnek véli a kampányt a megkérdezettek visszajelzései alapján, hogy hasonló plakátok kihelyezését tervezi új témákkal a forgalmas kereszteződésekben és közlekedési csomópontokban.

Tovább


Egyre furább háromkerekűek jönnek szembe

A belvárosi riksákhoz és a riksaturizmushoz már rég hozzászoktunk. Évek óta színesítik a személyszállítási kínálatot a belvárosban.

Már a triciklis riksák, vagyis pedicabok legmodernebb, „legökóbb” változata, az ökocab is beépült a városi forgalomba, amely valójában egy modern dizájnba csomagolt triciklis riksa.

Körülbelül három hete kezdtek el szlalomozni a belvárosban a Budapest BakeRing tömegközlekedési járműveket – troli, busz, villamos – utánzó kiskocsijai.

Az épp kocsiszínben pihenő, színes kis járművekből a krakkóiak népszerű obwarzanekjéra emlékeztető mindenféle ízesítésű kerek péksüteményeket, ringeket lehet kapni.

Obwarzanek árús Krakkóban

A ringeket – szemben kívülről ízesített krakkói barátaikkal – belülről márványsajttal, juhtúróval, spenóttal, szárított paradicsommal ízesítették.

Budapest Bakering a Kisüzemnél üzemben

a Rehab Critical Masson

A saját fejlesztésű meleg vizes kézmosóval, LED-világítással, mobil hűtővel, pénztárgéppel és akkumulátorral felszerelt járművek tartózkodási helyéről a közösségi oldalaikon lehet tájékozódni, és rájuk szabott mobilalkalmazással még magunkhoz is lehet őket hívni.

Most meg a Margitszigeten jelent meg egy kivilágított koponya-riksa, ami csak arra vár, hogy boldog utasokat szállítson. Ez a kék vagy rózsaszín neonfényben pompázó riksa, június minden péntek és szombat estéjén ingyenesen szállítja a Margitsziget bejáratától, este 10 és hajnal 4 óra között Holdudvarba az odavágyókat.

Tovább


Júniusban ismét nosztalgiajáratok lepik el a várost

Júniusban a BKK ismét nosztalgiajáratokat indít a fővárosban és fővároson kívül is. Ebben a hónapban ismét utazhatunk fotós trolibuszokkal, nosztalgia-autóbusszal, -villamosokkal és -trolibuszokkal is.

Az első nosztalgiautazást június 6-ra tervezhetjük, amikor is a Deák Ferenc tér és Szentendre között egy Ikarus nosztalgia-autóbusszal utazhatunk. A következő napon a 2-es villamos vonalán, a Közvágóhíd és a Jászai Mari tér között szállhatunk fel a 611-es pályaszámú favázas villamosra.

A következő héten, szombaton a pár éve a forgalomból kivont, a 70-es években a szovjet nagyvárosokban legelterjedtebb ZiU–9B trolibusszal járhatjuk be a 72-es és a 74-es trolibusz vonalát az Astoria és az Arany János utca között. Vasárnap a 2624-es pályaszámú acélvázas villamost engedik a 2-es villamos vonalára.

Nosztalgiajáratok közlekednek majd a Múzeumok Éjszakáján is. A hónap harmadik hétvégéjén a 2624-es acélvázas és a 611-es favázas, valamint az 1964-ben gyártott Bengáli nevű csuklós villamossal mehetünk majd egyik helyszínről a másikra. A villamosok mellett közlekedni fog az Ikarus 180-as csuklós nosztalgia-autóbusz valamint a ZiU–9B trolibusz is.

A városhatáron túlra az MVIII-as típusú nosztalgia HÉV-vel Gödöllőig mehetünk, mondjuk, kastélynézőbe.

A hónap utolsó hétvégéjére pedig egy új ötlettel állt elő a BKK, és beüzemeli a fotós trolibuszát, amely körjáratként közlekedik majd, (hol máshol, ha nem) a Puskás Ferenc Stadion és a Keleti pályaudvar között.

Fotó: fortepan.hu


A nosztalgiajáratokra nosztalgiajegyet kell váltani. A helyi és a helyközi járatokon a felnőttjegyek 500-500 forintba, a 6–14 éves gyerekjegyek pedig 300-300 forintba kerülnek. Mindezen túl egész napos nosztalgia-napijegyek és éves nosztalgiabérlet vásárlására is van lehetőség. A város közigazgatási határán kívülre a nosztalgiajegy mellé helyközi nosztalgia-vonaljegy váltása is szükséges.

Tovább


Nem áprilisi tréfa. A BKK nosztalgiajáratokat indít!

Most, hogy óriási fennakadások vannak a városban, feltörve a 4-6-os villamos pályája, felújítás alatt több metrószakasz is, a BKK és a BKV egy frappáns elterelési „hadművelettel” áprilisi nosztalgiajáratokat indít.

Április két hétvégéjén és a húsvéti ünnepeken is lehet majd utazni a már parkolópályára állított egykori villamosokon, autóbuszokon és trolibuszokon.

1000-es villamos belülről "Hadirokkant ülőhely" (Fotó: fortepan.hu)

Április első hétvégéjén, szombaton állítják újra pályára az „ezresként” ismert favázas villamost, ami 1984-ig közlekedett a fővárosban. A villamoskocsikat az 50-es években modernizálták, és a favázas szerkezetet leváltották acélvázra. Érdekessége ennek a villamosnak az is, hogy a kontrollerkarját a hagyományos kocsikéval szemben az óramutató járásával ellentétes irányban kellett forgatni.

Ikarus 180 (Fotó: Krepsz Zoltán - Retro Mobil)

Április 18-án és húsvéthétfőn  ismét közlekedni fog az első harmonikás Ikarus 180 nosztalgia-autóbusz, amely a Deák Ferenc tér M és Szentendre H között szállítja majd az utasokat. „A csuklós autóbusz nem az Ikarus találmánya, és nem is Mátyásföldön készült az első. Budapesten előbb jártak a Fővárosi Autóbuszüzem házilag átalakított, nagy befogadóképességű csuklósai, az Ikarus dupla hátrányból indult” - írja a 180-as buszt bemutató cikkében az Origo.  

492-es "bengáli" villamos (Fotó: bkv.hu)

A húsvéti ünnepeken vasárnap és hétfőn is más-más közlekedési eszközzel lehet nosztalgiázni. Húsvétvasárnap ki lehet próbálni a 492-es pályaszámú „Bengáli” csuklós villamost, ami a Széll Kálmán tér M és a Deák Ferenc tér M között fog közlekedni.

ZiU–9B trolibusz (Fotó: iho.hu)

A Csáktornya park és a Kossuth Lajos tér M között a ZiU–9B trolibusz a 70-es, a 74-es és a 78-as trolik vonalán szórakoztatja majd az utasokat.

1074-es villamos (Fotó: bkv.hu)

Húsvéthétfőn három villamos is segíti majd a főváros közlekedését: az 1074-es pályaszámú favázas nosztalgiavillamos a Móricz Zsigmond körtér M és a Kamaraerdei Ifjúsági Park között, a 436-os és a 611-es favázas villamosok pedig a Közvágóhíd H és a Jászai Mari tér között közlekednek majd.

611-es villamos (Fotó: bkv.hu)

Tovább


100 éves a budapesti autóbusz-közlekedés – Fortepan-válogatás

100 évvel ezelőtt, március 1-jén indult az első buszjárat Budapesten. Ebből az alkalomból megnyitották a centenáriumi emlékévet. Az egész éves rendezvénysorozat alatt lehetőség lesz megnézni a BKV buszgarázsait, a kelenföldi, óbudai, dél-pesti és cinkotai autóbuszgarázsokat és a kőbányai trolibusz-divíziót. Több alkalommal rendeznek nosztalgiafelvonulásokat, és pályázatokkal, játékokkal kívánják bevonni a lakosságot az ünneplésbe. Már most is virtuális túrákat tehetünk a Földalatti Vasúti Múzeum és a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum oldalain. Akit részletesebben érdekel Budapest közlekedése, annak ajánlom Legát Tibor–Zsigmond Gábor Közlekedik a székesfőváros című könyvét, amiről már egy korábbi posztban írtam.

A centenáriumi emlékév alkalmából a Fortepan gyűjteményéből válogattam.

A Nyugati (Berlini) tér lipótvárosi házai, előtérben a Budapest-Újpesti Személyszállítási Rt. (BUSZ Rt.) autóbusza 1920-ban.

A Busz Rt. kisbusza 1925-ben a Váci út–Katona József utca sarkánál

Az Oktogonra a Városliget felől érkező busz 1927-ben

A Székesfővárosi Autóbuszüzem garázsa, az Erzsébet királyné útja 55. szám alatt 1927-ben

A Dreher Sörgyárban látogatnak a nemzetközi orvostörténeti kongresszus résztvevői 1929-ben

A Magyar Államvasutak Autóközlekedési vállalata Rt. (Mávaut) székhelyéről kikanyarodó N-2 MÁVAG Mercédesz típusú autóbusz 1930-ban, a Lőportár utcában

Petz Mihályné autóbusz-vállalatának autóbusza a Liliom utca 3/b ház előtt 1932-ben

Buszmegálló az Andrássy úton, háttérben a Hősök tere (1938)

A Rákoshegyi Autóbusz-közlekedési Vállalat MÁVAG-Mercedes-Benz N típusú autóbusza 1939-ben. A MÁVAG gyártotta licenc alapján

 A Pasaréti téri autóbusz-pályaudvar 1940-ben

A Budapesti Cecilia Kórus fellépésre indul 1941-ben a Csaba utcai Jézus szíve templom elől 1941-ben

Széll Kálmán téren várakozó autóbuszok 1941-ben, Jobbra hajts felirattal

Kiégett autóbuszok 1945-ben a Deák térnél

Egy MÁVAG N26-36-os autóbusz a Bajcsy-Zsilinszky út–Podmaniczky utca kereszteződésénél 1948-ban

A Gyermekvasút (Úttörővasút) végállomásánál 1948-ban

Az újjáépített Lánchíd terhelési próbája 1949-ben

A Fasori Evangélikus Gimnázium, a Vasas élsportolóit szállító busz az 1949. májusi választások előtt, a sportolók elköteleződését demonstráló felirattal

Nullszériás Ikarus 55 típusú távolsági busz az Astoria szálloda előtt 1955-ben

A Semmelweis utcánál, az Úttörő Áruház előtt pihenő autóbusz 1955-ben

1956-ban elsősegély-autóként működő autóbusz a Szent István körúton

Az Astoria–Kossuth Lajos utcai kereszteződés 1958-ban, még a mai irodaház helyén egy kétszintes épület és a 7-es busz látható

 

 Ikarus 66 a Boráros téren 1959-ben

1960. július 16-án a Ferihegyi gyorsforgalmi úti felüljáróról a vasúti pályára lezuhant busz. Az összetört busz a Gyömrői úti Fővárosi Autóbuszüzem Sallai Imre Főműhelyébe került

Az Erzsébet híd terheléspróbája 620/630-as Ikarusokkal 1964-ben

Az Erzsébet tér Mávaut autóbusz-pályaudvara 1965-ben

Átalakított Ikarus 620-as típusú városnéző busz 1965-ben a Városligeti-tó hídján

A Kosztolányi Dezső téri autóbusz-pályaudvar a Bukarest utcában 1969-ben

Ikarus 663 típusú autóbusz a Pesti alsó rakparton

Fotók: fortepan

Tovább


Kiderült, milyen lesz a jövő Közlekedési Múzeuma!

A tegnapi hír után a mai napon a Liget Projekt vezetősége hivatalos közleményben ismertette a Közlekedési múzeumra vonatkozó elképzeléseit. A 2015. április 15-én bezáró Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot eredeti állapotában építik újjá, így három év múlva, a millenniumi ünnepségek idején létrejött impozáns épület ismét a második világháborús rombolás előtti állapotban várja majd a látogatókat.

A felújítás még az idén tavasszal megkezdődik. Utána az intézmény nem csupán eredeti pompáját nyeri vissza, hanem a múzeumi funkciók, a kiállító- és a közönségforgalmi terek is megújulnak, valamint az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedni fog. Az évtized végére így megjelenésében egy teljes műemléki rekonstrukción átesett, belül pedig egy modern, 21. századi múzeum nyitja majd meg kapuit a megújult Városligetben. A beruházás tervezett költsége 7 milliárd forint.

A Pfaff Ferenc által tervezett, romantikus-eklektikus stílusban épült, templomszerű épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezettjárműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnokbelső mérete 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette. A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves Országos Kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épületében, 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként.

A Városligetet ért 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében az épület jelentősen megsérült, a tető közel 35 százaléka leomlott. A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. A veszélyelhárítást célzó bontások (1947) után megkezdett tervezési és építési tevékenységek több fázisban zajlottak le. 1954-ben majdnem végzetes döntést hozott a Fővárosi Tanács VB Városrendezési Osztálya, amikor az alapozási, szigetelési, szerkezeti hibák és a háború során elszenvedett sérülések nagysága miatt elhatározták az épület teljes lebontását. A munkálatok meg is kezdődtek, ám még mielőtt az épületet teljesen elbontották volna, egy újabb döntés született arról, hogy ha szerényebb formában is, de helyreállítják a múzeumot. A múzeum jelenlegi, „végleges” állapotát csak az 1964 -1965. évi újjáépítések során érte el - erősen megcsonkított formában. A kor ízlésének megfelelő átépítés során véglegesen elbontották a teljes emeleti részt, beleértve a kupolát is.   Lebontásra ítélték emellett a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyokat és földszinti tereket is, ezzel egyidejűleg kiszélesítették a ma ismert szélességben a Hermina utat. A megmaradt tereken 1966. április 2-án nyílt meg az új Közlekedési Múzeum. Az épület azonban szűknek bizonyult: 1979-1985 között kibővítették. Mivel toldaléképítésre a hegyesszögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, a bővítés meglehetősen szerényre sikeredett.

A történeti épület rekonstrukciója során a helyszíni adottságok figyelembevételével folyik a tervezési munka, a funkció és a fejlesztési lehetőségek összhangjának megteremtése.

Tovább


Ingyenes reggeli a bicajosoknak

A Magyar Kerékpárosklub a Bringázz a Munkába őszi kampánynyitónapján ingyenreggelit kínál a kerékpárral dolgozni menőknek. A BAM reggeli menüjében van Túró Rudi, reggeli keksz, gyümölcslé, egyes helyeken péksütemények, kávé és gyümölcs is. 

A reggelizőhelyek a város különböző pontjain, eltérő időpontokban várják a dolgos kerékpárosokat. Az időpontok és a helyszínek változhatnak, érdemes a Facebook-eseményt csekkolni, mielőtt reggel, üres gyomorral útnak indulsz.

 

Budapesti BAM reggelizőhelyek:

  • I. Budapest, Batthyány tér, 7.00-9.30.
  • III. Budapest, Szentlélek tér (Árpád híd budai hídfő) 7.00-9.00.
  • IV. Budapest, Újpest-Városkapu, 7.00-10. 00 ( Facebook-eseményoldal)
  • V. Budapest, Erzsébet tér 7.00-9.30.
  • VIII. Budapest, Kálvin tér, 7.00-9.00.
  • X. Budapest, Népliget, 7.00-9.00.
  • XI. Budapest, Szent Gellért tér (Szabadság híd budai hídfő), 6.30-9.30. (Facebook-eseményoldal)
  • XIV. Budapest, Városliget, 6.30-9.00. (Facebook-eseményoldal)
  • XVI. Budapest, Jókai utca - Veres Péter utca sarok, 7.00-9.00.

A Bringázz a munkába oldalát megtalálod itt az eseményoldalát pedig itt.

Friss hír a kerékpárosok számára az is, hogy a Bubi közbringarendszer megvalósításával párhuzamosan, a VI. és VII. kerület 430 kerékpártárolóval gazdagodott, és több egyirányú utcában is lehetővé tették a kétirányú kerékpározást.

 

Budapesti Közlekedési Központ oldalán térképen is megnézheted az új kerékpártároló helyeket.

Tovább


Megdöbbentő gif arról, hogy lehetne megelőzni a dugókat

Itt egy nagyon szemléletes gif arról, hogy simán megelőzhetők lennének a dugók, ha a nagyvárosi közlekedés egyik fő mumusa, az egy ember ül egy autóban jelenség megszűnne, és a magányos sofőrök elkezdenének tömegközlekedni. Természetesen nem budapesti utcakép ez, hanem torontói, de ugyanez Budapesten is pontosan ugyanígy működik. Ő a szerző.

Amúgy a múltkor a 4-es 6-oson unatkozva azt számolgattam, hogy a délutáni brutál dugóban mennyien ülnek egyedül a kocsiban, és jött a papírforma szerinti 9/10-es arány.

A képet itt találtam, ide pedig akkor érdemes kattintani, ha nem akar lemaradni posztjainkról!

Tovább


Ötletes time-lapse a budapesti közlekedésről

Szakít a szokásos műfaji klisékkel, és egész izgalmasan, gyakran testközelből mutatja be a budapesti tömegközlekedést Pátzay Ádám 14 perces time-lapse videójában. Nyolc hónapig fotózta a metrót, a villamosokat és a közlekedőket, egészen pompás végeredménnyel. Klassz helyszínek, remek ritmusváltások és a time-lapse műfaj elmaradhatatlan eleme, az égbolt természetesen innen sem hiányozhat. Érdemes kirakni nagyba és HD-minőségbe:

Pátzay ÁdámPátzay Ádám (kép innen)

Tovább


Reblog