Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Újra vívóterem lesz a színházterem

Eldőlt az Orczy-kertben található egykori vívóterem, közismertebb nevén Bárka színház sorsa. 

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

Míg 2013-ban volt némi esély arra, hogy a Bárka színház átmentődik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem fenntartása alá, az évek során az ilyen és másfajta illúziók is elapadtak. Mostanra világossá vált, hogy Józsefváros önkormányzata szabadulni kívánt az épülettől, és az állami finanszírozású NKE szolgálatába állította az épületet. Az épület régi funkciójával újul meg, ismét vívóterem lesz az egy időre teátrummá változott belső térből.

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros
Fotó: Kulcsár Róbert gyűjteménye

Az egykori angol parkban, Pest akkori legszebb parkjában, 1829-ben építették meg a Magyar Királyi Honvéd Ludovika Akadémiának első épületegyüttesét, amit a 30-as és a 80-as években még kibővítettek és átalakítottak. Ennek az épületegyüttesnek volt a része a vívóterem, amit Nagy Bálint és Arnóti Éva építészek és Magyari Éva belsőépítész tervei alapján alakították át színházzá.

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

A Józsefvárosi Önkormányzat által alapított Bárka színház 1997 őszén kezdte meg a műemlék épületben sikeres pályafutását, amire mostantól leginkább csak emlékezhetünk, mind az épületre mint színházra, mind a társulatára.

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

Orczy-kert Ludovika Bárka színház Józsefváros

Miközben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem a terjeszkedése közben lassan felfalja a város egykori legszebb parkját is. 

Tovább


Mit keres Ádám és Éva a Madách téren?

Ádámot és Évát almával és kígyóval, valamint Örkény-egypercest ajándékozott a Madách téren járóknak a gerillakötők csoportja. 

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

A horgolt „kisszínes”, a Madách Ember tragédiájára utaló jelenetábrázolással vagy az Örkény egypercessel nemcsak megköti, hanem összeköti a közteret, az irodalmat és írót, a színházat és az arrajárót.

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

 

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

A Kézimunkások Szakszervezetéhez kapcsolható Gerillakötők a köztéri kötés világnapja alkalmából díszítették fel az Örkény Színház előtti oszlopot.

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

A köztéri kötés világnapját 2005 óta minden év júniusának második csütörtökén tartják. Az idén Budapesten egy kicsit hosszabbra nyúlik az esemény.

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

A horgolt-kötött mintákból kirajzolódik Ádám és Éva az almával és a kígyóval, a virágos rétek és a fodrozódó felhők. Az oszlop másik oldalára egy Örkény-egyperces került, mi más. A harmadik oldal az éjszaka rejtelmeibe vezet.

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

A gerillakötő(nő)k már eddig is több helyszínen színesítették a várost. Felöltöztették már a Móricz Zsigmond körtéri gombát, a Klauzál téri fákat és a városi padokat.

gerillakötészet A köztéri kötés világnapja Madách tér Örkény színház

Egy nap múlva, június 18-án a Városligetben nagyszabású közösségi kötészetre készülnek, ami ebben az esetben nem csak azt fogja jelenteni, hogy a gerillakötők feldíszítik a fákat, hanem több közösségi program is kapcsolódik az eseményhez. Lesznek workshopok, előadások, és a fákon túl beszélgetnek személyes történetekről, a nőkről és hátrányos helyzetű emberekről is.

Fotók: Szerkesztő

 

Tovább


Hámori Gabriella beviszi Gyarmati Fannit Fischer Ádám szobájába

Van az a program, ami vasárnap este nem a hétfői készülődésnek hagy teret, hanem a lakásunk ajtaját magunk mögött becsukva egy idegen szoba ajtaján enged belépési lehetőséget.

lakásszínház Fischer Iván Gyarmathy Fanni

Most itt nem a magánéletünk lakáson kívüli bonyolítására gondolok, hanem egy olyan színházra, amely nem a szokványos, kőszínházi keretek között működik, hanem egy lakásban kialakított színházban.

lakásszínház Fischer Iván Gyarmathy Fanni

Budapest nem bővelkedik lakás- vagy szobaszínházakban, így kevés a lehetőségünk, hogy ebben az intim színházi élményben legyen részünk. A működő színházak közé tartozik a Fischer Iván-féle Filc színház, aRokytka a népszínház utcában, a Dollár Papa Gyermekei Társulat, akik házhoz mennek, és a Komód társulata, amely, úgy tűnik, elhagyta ezt a formát, és beköltözött a Karinthy és a Sanyi és Aranka színházba. Sajnos csend honol Vasvári Emese egykori lakásszínházában és Takács Zsuzsa Bruria lakásszínházában, az utóbbiról vezetett blogot még ma is érdemes olvasgatni.

lakásszínház Fischer Iván Gyarmathy Fanni
Hámori Gabriella próba közben

2016. január 17-én és 24-én este Hámori Gabriella állítja színpadra Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplójából készült előadását Fischer Iván lakásszínházában. A Filc saját produkcióját Seres Tamás rendezésében láthatja a közönség. 

Fotók: Fischer Iván lakásszínház

Tovább


Gerillasörfőzők, önmutogató designerek, javítgató önjelöltek, fenntarthatóság! Hétvégi programajánló

Péntek este Bábok éjszakája lesz a Holnemvolt Parkban. Egy éjszakára hamisítatlan mesevilág költözik a régi vidám park területére. Lesz biciklin érkező miniatűr cirkusz, Babszem Jankó és a három kismalac, apró és óriásbábok.

Ezen az estén az A38 hajón az Anima Sound System visszanyúl népszerű dub-reggae albumához, a Shalomhoz. A lemez huszadik születésnapja alkalmából az eredeti felállás többi tagjával együtt adják elő a lemez anyagát.

Gólyában pénteken a Vasárnapi gyerekek, szombaton a Balaton zenél.

A kulturgerillák, a gerillajóga és a gerillamarketing után megérkeztek a gerillasörfőzők. Péntektől szombatig lesz lehetőségünk megtudni, kik azok a gerillasörfőzők, honnan jöttek, mit akarnak? Ki az Rothbeer, Csupor, Horizont, Golem és Möszjö...?!

Nyit a Néprajzi Múzeumban a World Press Photo kiállítás. A világ legjobb sajtó- és dokumentarista fotóit október 25-ig nézhetjük meg.

Elindul a Design hét 2015. A rendezvényhez kapcsolódóan számos kiállítás nyílik, például Haiku és csomók címmel Gera Noémi, Király Fanni ékszertervezők és Somogyvári Kata fotóművész közös kiállítása a MOM parkban. Lesz Home Sweet Home kiállítás, amely a következő kérdéseket feszegeti: hogyan válik egy fogalom tárggyá, hogyan szivárog be az otthonunkba a világ, hogyan válik mikrokörnyezetünk a társadalom tükrévé, és hogyan inspirálják a tervezőket a történelem nagy változásai? Az idei designhét díszvendége Spanyolország. Nyitott stúdiókat látogathatunk, betekinthetünk a BATTILA szemüveg manufaktúrába vagy a hajótervezésre és gyártásmenedzsmentre szakosodott EMBER Design stúdióba. Lesznek beszélgetések és még több, sok jó dolog.

A világon már igen népszerű és szimpatikus kezdeményezés, a Café Fusi két héten keresztül segít megjavítani elromlott kütyüinket a műszereinktől a ruháinkig. A bütykölésen túl filmvetítésekkel és egyéb kultúrprogramokkal gazdagítják a közös tevékenykedést.

Szombaton, szeptember 26-án Őszi Pagony feszt Bartos Erika új könyvével, az Eszterlánc mesezenekarral. Lehetőség lesz összeismerkedni Danny bá’-val, a világ legszórakoztatóbb tanár bácsijával és másokkal.

Az idén a Ráday utca is beáll az önmagukat reklámozó utcák sorába, és szombat-vasárnap a Ráday Feszt-tel vár bennünket. Az idén első ízben megrendezi a gitár ünnepét. A Nemzetközi Gitár Egyetemmel azt szeretnék elérni, hogy ez a nap minden évben a gitár ünnepe legyen. A hétvégén a gasztronómiai és kreatív élmények mellett a fesztivál fellépői között lesznek többek között: a Snétberger Zenei Tehetség Központ tanulói és Pusztai Antal, Choose Cheese, Harmath Soma és Tóth Péter.

Az Óbudai Bornapokon az óbudai főtéren boros pavilonjai mellett fellép Harcsa Veronika zenekarával, a Bin Jippel, a Hot Jazz Band és a Budapest Bár is.

Az Ajtósi Dürer soron a Dürer rendezvényházban Art Expo Kortárs Művészeti Kiállítás és Vásár lesz. Az idén második alkalommal megszervezett rendezvényen olyan művészek is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra, akiknek eddig erre kevés lehetőségük volt.

Caption

A Millenárisra beköltözik a Fenntarthatósági Nap, immáron nyolcadik alkalommal. Ez egy fesztiválkonferencia, ahol szakmai beszélgetéseket tartanak a fenntarthatóságról közszereplőkkel, művészekkel, ismert emberekkel. Kiállításokat, koncerteket rendeznek afterpartyval, ahol fellép a Dublic és szombaton este a Rotfront!

Fotó? Berta Zsófia

Szombat délután a Magyar Angelman Szindróma Alapítvány játékos pikniket szervez a sajátos nevelési igényű gyereket nevelő családok számára a Városligetben.

Este a Patyolatban a Metanoia Artopédia mutatja be Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára – tizennyolcadik variáció című előadását. „Az előadás a holokauszt esztétikai reprezentációjának szokatlanabb módját választja azáltal, hogy az áldozatok perspektívája helyett az elkövetőkre koncentrál, pontosabban az elkövetők nyelvhasználatát és gondolkodásmódját állítja a fókuszba, azt a Victor Klemperer, az irodalomtudós drezdai túlélő és szemtanú által LTI-nek (Lingua Tertii Imperii – a Harmadik Birodalom Nyelve) nevezett nyelvi propagandát, amely képes volt tömegméretekben mételyezni a hétköznapi emberek tudatát is, és gyilkosokká vagy a gyilkosok kollaboránsaivá tenni őket.”

Vasárnap jönnek a szelíd motorosok a Hősök terére! Csak óvatosan közlekedjenek! A Gesztenyéskertben Halász Judit új lemezének bemutatója lesz, miközben ez a nap, szeptember 27-e a Kávé napja, korlátlan kávéivási lehetőségekkel.

Tovább


Íme, a Schwajda-szobor!

Április 29-én délelőtt 11.30-kor avatják Schwajda György szobrát a Nemzeti Színház főbejárata előtti parkban. A Lágymányosi híd tövében épült, 2002-ben átadott, új Nemzeti Színház első igazgatójáról Varga Imre Kossuth-díjas szobrászművész mintázott szobrot, akinek legfontosabb művei közé sorolható a pécsi Liszt Ferenc- és a makói Bartók Béla-szobor, valamint a Szoborparkban található Kun Béla-emlékmű.

A szoboravatón beszédet mond Orbán Viktor miniszterelnök és Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója. 

Schwajda György drámaíró, rendező, igazgató 1999-ben lett a mai Nemzeti Színház kormánybiztosa. Schwajda pályáztatás nélkül bízta meg Siklós Máriát a Nemzeti Színház épületének tervezésével, ami nagy felháborodást keltett mind szakmai, mind politikai körökben. A színházat a Szikora János rendezte Az ember tragédiája című előadással nyitották meg. A darabban Évát a nemrég elhunyt Papp Vera, Ádámot Szarvas János, Lucifert pedig Alföldi Róbert alakította. 

Schwajda nem vett részt az eseményen, mert határozott kérése ellenére a köztévé levetítette az előadást.   

Tovább


Felújítják a Polgári Serfőzde homlokzati mozaikfrízét

Ötmillió forintból újítják fel a volt Polgári Serfőzde társasház homlokzati mozaikfrízét.  A Vidor Emil tervezte házban (kb. 1906)  Dreher-Haggenmacher Első Magyar Részvényserfőzde Rt. 1934-ben állította fel a központi sörlerakatát. A házat Sörös palotának és a Szódás-háznak is hívták, mert hátsó bejáratán szódáskocsik és lovak jártak  ki-be.

Polgári Serfőzde

A ház homlokzatát díszítő, a „sörkészítés és sörivás dicséretét hirdető” mozaikfrízt Dudits Andor tervei alapján Róth Miksa készítette 1906-ban. A 60 négyzetméteres mozaikkép sörgyári lovakat ábrázol. Dudits a serfőzde által kiírt pályázatra készítette tervét, ahol az volt a megkötés, hogy az alkotás tükrözze a sörfőzde által előállított három sörfajtának, a király-, polgár- és barátsörnek a dicséretét.

"Hatásosan válnak el a világos alakok az aranyalapról, a fríz természetének megfelelő menetben tódulnak a középpont felé, a vadászatról hazatérő király és fényes kísérete itt, a föld termékeit hozó munkáscsapat amott. A középső mezőben Gambrinus királyt látjuk sörösszekerén, mint valami diadalkocsin. Bőségesen árad az aranyszínű ital a hordókból, ki-ki kedve szerint meríthet belőle, és még a szekér elé fogott lovak is megittasodva, csörömpölve egymásra dűlnek. Ötletes humor és mély művészi komolyság, a tömegek ritmikus mozgása és a színek erős dekoratív hatású összetétele pompás és kifejező díszt eredményeznek" - írja a Művészet című folyóirat 1911/10. számában.

A ház ismert lakója volt Kiss József költő, a Hét főszerkesztője, aki 1843-tól 1921-ig, haláláig élt a ház harmadik emeletén. Kosztolányi így írt a költőről és lakásáról: "A selyem-perzsáktól derengő szobában, párnáktól körültámasztva trónolt a rengeteg ágyon" (Nyugat, 1922). Egy darabig itt működött a Rózsahegyi  színitanoda is.

Tovább


Text & Jazz, Re+concept workshop, mikroszülés és cseresznyés dohány. Hétvégi programajánló

A napfogyatkozás másnapján, amikor sokan dolgozni fognak, több olyan program is lesz napközben, amiért esetleg érdemes ellógni a szombati munkaidőt.

A Francia Intézet nyílt napot tart 10-től 15 óráig, ahol a francia nyelvórák mellett lehetőség lesz megismerni belülről a Francia Intézet épületét, a gyerekek kézműves foglalkozáson vehetnek részt a könyvesboltban, animációs filmeket nézhetnek az intézet digitalizált mozitermében, meséket hallgathatnak a könyvtárban, és elkészíthetik saját Tatin-tortájukat a Café Dumas szakácsaival.

A Pipa utcában a Medence csoport szombati workshopjain a gyerekek Parádi Orsival mesekaviscokat készíthetnek, a felnőttek pedig Re+concept táskákat a medence csoport tagjaival molinóanyagból.

Keresztszélben

Az Észt Intézet összművészeti fesztiváljából a filmes programok jutnak a hétvégére. A filmek között találjuk a tavalyi év legjobb észt filmjét, a szibériai deportálások okozta traumát feldolgozó Keresztszélben című filmet.

Cseresznyésdohány

A Cseresznyés dohány főszereplője a kisvárosi tizenéves Laura, aki épp az anyja az idegeire megy. Egy napon elkeveredik egy mocsártúrára, ahol összetalálkozik Jooseppel, aki a családi problémái elől gyakran a természetbe menekül. Ilmar Raag Nem jövök vissza című drámájában két árva lány autóstoppal szeli át Oroszországot, hogy felkeressék egyikük Kazahsztánban élő nagymamáját.

Féreghízlaló

Az észt animáció gyöngyszemei közül a Féreghizlaló nyomában egy antropológiai road movie, amelyben a film alkotója útnak indul Csukcsföldre, hogy kinyomozza a műve alapjául szolgáló szürreális csukcs népmese gyökereit és értelmét.

A bábszínházi világnapnak köszönhetően szombaton Budapest majdnem minden terén valamilyen bábos csoport fogja szórakoztatni az érdeklődőket. A Budapest Bábszínház nem csak a terekre vonul ki, hanem budapesti iskolákban és óvodákban olvasnak fel olyan meséket, amelyek a színház repertoárjához köthetők. A színházukban bábkészítés, papírszínház, diavetítés, kézműveskedés is lesz. A Hagymácská-t kiviszik a nagyvásárcsarnokba, és egy zöldség-gyümölcs standon mutatják be a darabot. A Kolibri Színház művészei szétszóródnak a fontosabb terekre, a Jászai Mari térre, a Szent István térre stb. A Spiritusz Egyesület nagy Tavaszköszöntő programmal várja a gyerekeket, akik bekukkanthatnak majd, és megnézhetik, mi történik a Guttenberg téren a Vízi világ fagyos palotájában.

Kiadások(k)

Szombat este Kiadások(k) címmel lép fel a Müpában az Európa Kiadó, a Hodworks és a Pegazusok Nem Léteznek formációk és Karafiáth Orsolya. Gryllus Dorka moderál. Ezen a Bábel-esten a különféle művészeti ágak előadói olyan revüt mutatnak be, ahol egy tematikai vezérfonal mentén találkozik a zene és a tánc, az irodalom és a film, a hagyomány és a kísérlet.

Vasárnap a Müsziben vetítik a Mikroszülés című filmet, amely a szülést és a születést egy friss szemszögből, a mikroszkóp lencséjén keresztül vizsgálja. Górcső alá veszi a jelenlegi szülési protokollok gyermekeink egészségére gyakorolt hatását.

De lehet menni a Nyitott műhelybe is, ahol a Text & Jazz sorozaton belül Kőrösi Zoltán és Grencsó István várja az érdeklődőket irodalmi szövegeket vegyítve muzsikával, dzsesszel és kortárs zenével.

Tovább


Mindenütt nő! A nőnap már nem csak egy nap

A nemzetközi nőnap már nem csak egy nap, országos programsorozat keretében számtalan program várja a férfiakat és nőket, hogy együtt töltsék a hétvégét. A Mindenütt Nő rendezvénysorozatot első alkalommal 2013-ban rendezték meg. A rendezvényeken női alkotókat, a női sorsokat és a nők gondjait bemutató alkotásokat lehet látni. Vasárnap a nők fél áron látogathatják a múzeumokat. 

Március 7-én a Néprajzi Múzeumban 17 órától Gebauer Hanga muzeológus tart tárlatvezetést a „Másra használt kövek” című fotókiállításban. 18 órakor pedig Szabó Enikő és Zenekara lép fel Szoknyák a porban című, nemrég debütált lemezével. A teljesen egyedi hangvételű, stílusteremtő anyag zenéjét és szövegeit Szabó Enikő maga szerezte. A dalokban a jazz-, népzenei, underground és világzenei motívumok is megtalálhatóak.

Az ART&ME Galériában a Nő – cím nélkül kiállítás és reggeli ébresztőprogram várja a látogatókat. A cím a nélküliségben rejlő erőt szeretné demonstrálni, megmutatni azt, hogy nőként milyen sokfélék lehetünk. A kiállításon Fábián Erika, Glázer Attila, Knopf Andrea, Lengl Orsolya, Malovecz Ildikó, Marton Ákos Barnabás, Parlag István, Schnedarek Réka, Szabó Ágnes, Szunyoghy Viktória és Vinkó Leó munkái lesznek láthatók.

A rendezvénysorozatba több színház is bekapcsolódott. A Kolibri színházban a Bors nénit, a Budapest Bábszínházban a Hókirálynőt lehet megnézni a nőnap alkalmából. Március 8-án a Rózsavölgyi szalonban Hindi Brooks Romance.com című színdarabját állítják színpadra. Az amerikai írónő Romance.com című vígjátéka az internetes ismerkedés világába vezeti be a nézőt, ahol mindenki annak adhatja ki magát, akinek csak akarja. Így történhet meg, hogy egy nagymama magát az unokájának kiadva keres párt a fiatal lánynak és eközben megismerkedik valakivel, aki szintén nem annak mutatja magát, aki. A Katona József Színházban Bertolt Brecht Kurázsi mama és gyermekei, a Pesti Színházban Heather Raffo Fátyol nélkül című drámája lesz látható.  A Fátyol nélkül című drámában kilenc iraki nő sorsán keresztül fájdalmas hitelességgel, megdöbbentő személyességgel elevenednek meg a háború borzalmai és a férfiak kegyetlenkedései. A Játékszínben három híres férfi, Benedek Tibor, Makk Károly, Ungvári Tamás beszélget könyvekről, filmekről, színházról, muzsikáról, utazásról, ételről-italról, nőkről, férfiakról – az életről.

Rendhagyó előadások lesznek a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban vasárnap 17 órától, ahol Terhesség, testkép, nőgyógyászat. Tárgyak és tapasztalatok címmel beszélgetnek arról, hogy hogyan változik a női identitás a terhesség során, miként befolyásolja a közgondolkozás a terhesség alatt a női testképet, a nők saját magukról alkotott véleményét, hogyan látja az orvostudomány, az orvosi gyakorlat a magzatot hordozó női testet, hogyan követték a történelem során az orvosi eszközök a női testről való ismeretek gyarapodását, és az eszközök fejlődésével változott-e a terhes nőhöz való viszony. A beszélgetés résztvevői között lett volna Oltai Kata, aki közben világra hozta kisbabáját, ezért helyette más beszélgetőtárs vesz részt az eseményen. Az előadásokat így Lénárd Orsolya szülésfelkészítő, szüléskísérő dúla, Réz Anna filozófus és dr. Melczer Zsolt, egyetemi docens, szülész-nőgyógyász, klinikai onkológus tartja.A Szépírók Társasága, mint tavaly újra maratoni felolvasást tart a Nyitott Műhelyben, ahol kortárs magyar írónők olvassák fel aktuális szövegeiket.

A Kiscelli Múzeumban két izgalmas előadással várják a női sorsok iránt érdeklődő látogatókat: A Rendhagyó női életutak című sorozatban Berzeviczy Gizella a női tanárképzés megteremtéséért fáradozó arisztokrata származású pedagógus és Mágnás Elzának, a kiscelli kastély egykori úrnőjének, a szegénysorból felemelkedett Turcsányi „Mágnás” Elzának élettörténetét mutatják be műtárgyakkal illusztrált előadáson keresztül. A „Női szerepek – Nőművészet” című tárlatvezetéssel egybekötött előadáson a nők alkotóművészként megélt szerepeinek változásáról lesz szó a Fővárosi Képtár állandó kiállításában.

Március 9-ei „after day”-en az Átrium Film-Színházban a Hanem Zenekart Molnár Piroska és Máthé Zsolt egészíti ki. Az Arnoldo galéria kávéházban pedig a Rokytka Műhely mutatja be büfészínházi estjét Az 1001 éjszaka meséi címmel. Az est folyamán Az 1001 éjszaka ismeretlen történeteit meséli el két budapesti, kortárs szilát, avagy női dzsinn. Az első estén a férfi-nő kapcsolatok és erotikus fantáziák korlátlan világára nyit kapukat Krasznahorkai Ágnes és Miklusicsák Alíz mint első és második dzsinnek.

A moziról az Örökmozgó Filmmúzeum gondoskodik, ahol igazi klasszikusokkal kedveskednek a nézőknek nőnap alkalmából. Március 7-én az Eszkimó asszony fázik, március 8-án a Szinbád és Déryné című filmeket lehet megnézni.

Tovább


A boldogság tanyája a Népszínház utcában

Hol is játszhatnák leginkább A boldogság tanyáját, mint egy Népszínház utcai lakásszínházban. Mondhatnánk azt is, hogy Lippai Krisztina dramaturg, rendező, még ha a véletlen egybeesése folytán is, stílusosan jól választott lakást. Hisz az egykori Népszínház utca elején volt a Nemzeti Színház és elődje, a Népszínház. Miközben persze Krisztina, ha lehetséges, elkerüli a kőszínházakat, mert ő valami másba, a színházi bemutatási formák egy másik műfajába ágyazódott bele, vagy, ahogy mondja, az ő személyiségéhez a lakásszínházi forma passzol leginkább. Így aztán a Thália, a Bárka és Halász Péter Városi színháza után önálló utakat kezdett járni. Több saját darab megrendezését követően megalapította a Rokytka társulatot, akikkel a mai napig nagy sikerrel játsszák A boldogság tanyája című darabo(ka)t. Abban a lakásban, ahol Krisztina él, a bútorai, kellékei, a lakás díszei között. De ő rendezte az Egy kis bécsi kurva emlékezéseit, ő volt a produkciós vezetője Halász Péter műcsarnokbeli "temetésének", rendező munkatársként többek között dolgozott Rába Rolanddal, jelenleg művészeti titkára, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina K. V. Társulatának. Parti Nagy Lajos neki adott először engedélyt Hősöm tere című kisregényének színpadi adaptációjára. És közben folyamatosan rendez, igazgatja a Rokytka Társulatot, tele van a feje újabb és újabb ötletekkel, nem tolakszik állami forrásokért, teszi a dolgát. Lippai Krisztinával beszélgettünk, mondjuk úgy, címszavakban. 

A Halász Péterrel való találkozás…

Az Új Színházban találkoztunk. Nagyon nagy rajongója voltam, így begyűjtöttem róla mindent, ami fellelhető volt. Miután Budapestre költöztem, ahogy lehetőségem volt rá, megnéztem tőle, amit csak lehetett. Aztán ezen az estén, ahova egyébként én valamilyen produkció asszisztenseként keveredtem, odajött hozzám a büfében, és megkérdezte, hogy te ki vagy, amire én azt válaszoltam, hogy senki (mivel abban a körben én nem voltam jelentős szereplő. Erre Péter azt válaszolta, „végre egy senki… ebben az országban mindenki valaki akar lenni”.

Krisztina Budapesten szeretett volna tanulni. Abban az időben 5 évente indították a rendező szakot a Színművészeti Főiskolán, így magyar-művészettörténet szakra jelentkezett, de csak magyar szakra vették fel. Mivel világos volt számára, hogy színházzal szeretne foglalkozni, és a rendezői szakhoz akkoriban bölcsészdiploma is kellett, így a magyar szak teljesen passzolt az elképzeléseihez. Utána összehasonlító irodalomtudományt tanult, ami azért volt jó, mert abban rengeteg volt a színháztudományi és gyakorlati tanegység. Szeredás András tanította a dramaturgiát, aki később elhívta a Thália Színházba.

Felajánlotta, hogy menjek el, nézzem meg a közeget, hogy biztosan érdekel-e engem a színház, mert ő úgy érzi, túlságosan szelíd vagyok ehhez a munkához. Közel egy évadra ott maradtam a Tháliában, megfigyelőként vettem részt az András által dramatizált darabok próbafolyamatában. Később a Bárka Műhelybe mentem, ahol Bérczes Lászlónál kritikaírást és darabelemzést tanultunk. Ott találkoztam Kiss Csaba Shakespeare-adaptációival, és jelentkeztem hozzá az Új Színházba.

Mi lett a rendezői szakkal?

Nem vettek fel, így a hivatalos képzésből sajnos kimaradtam.

Hogyhogy nem ragadtál benn egy kőszínházban?

Azért mentem Halász Péterhez, mert akkor már tudtam, hogy a kőszínház nem az én világom.

Miközben persze a Városi Színház is egy kőszínház volt, a Kálvária téren, Józsefvárosban. 1933–1949-ig itt működött a Józsefvárosi Színház, ahol még Bulla Elma, Fedák Sári, Bilicsi Tivadar és Feleki Kamill is játszott, elsősorban operetteket játszottak. 1949–1950-ig itt volt az Állami Bányász Színház, ahol a bányavidékek színházi igényeit próbálták kielégíteni. 1978 és 1988 között ismét Józsefváros Népszínháza lett. 2001–2008 között Jeles András és Halász Péter átnevezték a helyet, és létrehozták a Városi Színházat. 2009-től a Ruttkai Éva Színháznak ad otthont az épület.

Három évet dolgoztál Péterrel, együtt és mellette. Ha jól gondolom, a büfében álldogáló „senkiből” lettél a „minden”.

Töméntelen mennyiségű dolgot csináltunk, darabokat, fesztiválokat, a Kamaraoperától a Nemzetiig mindenhol dolgoztunk. Volt olyan, hogy egyszerre három darabon is. Nem is értem, hogy bírtuk… napi 24 órában az asszisztense voltam. Péter rendkívül termékeny szellemű és kivételes munkabírású alkotó volt. A Városi Színházban pedig elég szűkösek voltak a körülmények, így a szövegírástól a díszletezésig mindent nekünk kellett csinálni, a klasszikus állapotok. Én körülbelül Péter halála előtt egy évvel mondtam fel. Péter annyira igénybe vette a munkatársait, hogy nem lehetett mellette másra koncentrálni. Feltámadt bennem az önállósodási vágy. Hat évet töltöttem különböző színházakban, szuper emberek, mesterek között, úgy gondoltam, elvégeztem egy alternatív rendezőképzést, és itt az ideje a saját darabjaimon dolgozni.
 

Ezután jött a Rokytka?

Nem, akkor még csak elkezdtem rendezni. A kisbécsit, a Mme Kát, a Riadóláncot, Az utolsó világot, A tisztabúza éjszakáját, a Vigilatét, azután pedig elkezdtem írni a lakásszínházi előadásokat.

Az Egy kis bécsi kurva emlékezései a Spinozában ment, jól emlékszem?

Igen. Az első önálló darab volt, de javarészt itt próbáltunk, ugyanebben a lakásban. Az Egy kis bécsi kurva egy pornográf előadás volt. Az alapmű, amit a Bambi szerzője írt női álnéven, egy pornográf irodalmi mű.
 

Miért pont ezt a könyvet emelted le a könyvespolcról?

Volt egy kiadó, ami megjelentetett egy erotikus sorozatot, és szerette volna reklámozni. Ebben az időszakban Magyarországon még ennél is prűdebb volt a hangulat, és az emberek nem merték megvenni ezeket a könyveket. A kiadó felkért, hogy válasszak egy könyvet, és készítsek belőle előadást.

A magyarországi prűdség foszlatására egy kis bécsi kurva…

Így kezdődött, és imádták az emberek, 3 évig játszottuk. Az elején mindig egy kicsit félszegebb volt a közönség, de aztán egyre jobban felszabadultak. A tüneményes Novák Angéla játszotta a főszerepet. Angélát imádom. Jeles Andrásnál castingolt egyszer, ott láttam. A kis bécsi Jozefin nevű főhősnője annyira sokszínű, olyan vibráló, életvidám és jó ember, mint Angéla. Először másban gondolkodtam, de akit felkértem, nem merte vállalni, mert attól tartott, hogy törést okoz a karrierjében. Elég sok trágárság van a szövegben… A darabban végül többnyire olyan színészek játszottak, akiket még a Városi Színházból ismertem: Tamási Zoltán, Stubnya Béla, Németh Orsi és Angéla. Nekik volt megfelelő humoruk ehhez az előadáshoz. 

A sok rendezés után megcsináltad a saját társulatodat, a Rokytkát.

Igen, sok előadáson túl voltunk már, és ha mentünk vagy hívtak bennünket valahova, vagy pályázni szerettünk volna, mindig meg kellett adnunk egy nevet, definiálni kellett magunkat egy névben. Egyre kínosabb volt nekem, hogy Lippai Krisztina Társulataként jegyezzük magunkat. Ezt a nevet egyáltalán nem tartottam érdekesnek. Így aztán elneveztem magunkat Rokytka Társulatnak. A társulat nem zárt, a mai napig hívok új embereket, hogy kiket, az attól függ, hogy milyen darabot csinálok, és melyik szerep kinek való.


Mit jelent az, hogy Rokytka?

Nagyon szeretem Hrabalt, a Házimurik-trilógia a kedvencem. Abban olvashatunk a Rokytka nevű folyóról, ami nem csak a történet, hanem Prága meghatározó eleme. A Rokytka partján régen kastélyok, kúriák voltak, és bár ez egy kicsi folyó, de lehet benne úszni, vadvízi evezni, bungie jumpingolni, sétálni a parton, henyélni, mindenféle dolgot csinálni. A későbbi időszakban a kastélyokat felváltották a szocialista ipar gyárai, de az emberek továbbra is oda jártak pihenni, sportolni, találkozni egymással. A folyópart megmaradt közösségi helynek. Hrabal ráadásul olyan szeretettel ír a Rokytkánál megesett kalandokról, hogy azt gondoltam, az a színház, amit én csinálok, az is egy ilyen hely: ahová el lehet jönni játszani, kikapcsolódni, kalandozni. Olyan ez a hely, amit társulatnak nevezünk, mint a Rokytka, néha gyors, néha lassú, néha meg kiárad, és minden van benne, szóval úgy éreztem, hogy ez szimbolizálni tudja mindazt, amit én ezzel a színházzal megjeleníteni szeretnék, vagy amit én a színházról gondolok, vagy amit én a színházról való hozzáállásomról gondolok.

A Rokytkának hány darabja volt eddig?

Az első, a tulajdonképpeni A boldogság tanyája a Stubnya család szappanoperája, amiben eddig három darab született. Az alapötlet az, hogy egy család hétköznapjait mutatjuk be az ünnepnapjain keresztül. 2011-ben kezdődött a karácsonnyal, aztán jött a farsang, és remélem, hogy meg tudjuk csinálni a húsvétot is. Mindig az adott ünnepen, egy alkalommal játszottuk ezeket az epizódokat. A Stubnya családot egy élő személy, Stubnya Béla ihlette. Béla egyébként Jézus Krisztust alakította a karácsonyi epizódban. Tamási Zoltán a családfőnk. A szappanoperát követte A boldogság tanyája nőnapi esztrádműsor, ami egy éve folyamatosan műsoron van. 

Ki írja a darabokat, szövegeket?

A Stubnya családot én. Tamási Zoli például annyira eredeti személyiség, hogy az ember agya rögtön meglódul, ha magánemberként hallgatja. Megírom az alapszövegeket, és az anyag a próbák során formálódik, mindenki hozzátesz valamit. Az esztrádműsor pedig abszolút közös munka. A kiindulás az volt, hogy egy nőnapi műsort szeretnénk csinálni. Elkezdtünk ötletelni, mindenkitől a jelenlegi életéből kértem epizódokat. A női szereplők közül szinte mindenki a gyerekszülési, kisgyerek-nevelési stádiumban volt, így borzalmas sztorikat hoztak, pl. a szoptatásról. Krasznahorkai Ágnes és Miklusicsák Alíz ebből írták a Bimbóvédelem című jelenetet. Alíz Kolozsváron végzett dramaturgként, tulajdonképpen a szakmája is ez. Németh Orsi a partnerkapcsolati tapasztalatairól szeretett volna írni, ami végül két kiváló jelenetté kerekedett az anyukájával eltöltött bécsi adventről, és a Nyuszicápáról. Berki Szofi Tóth Kriszta Vaktérkép című gyönyörű monológját választotta magának. Mándli-Nagy Anikó nőicsáberő-fokozó kurzust tart a nézőknek, Paskó Ildikó és Varga Judit többek között lomi lomi táncosnőként szerepelnek. És persze, mivel ez tényleg egy esztrádműsor, és a lányoknak remek hangjuk van, vannak dalaink. Szofi egyébként az Anemona együttesben, Alíz pedig az Eugénia Formációban énekel. Orsi hárfázik, ezért van egy hárfaszámunk is. Simon Attila, aki egyben a műsorvezetőnk, hegedül, gitározik, zongorázik és izzítja a nézőket. Ha nem irodalmi műből dolgozunk, akkor mindig abból indulunk ki, hogy ki milyen állapotban van aktuálisan. Attila például lakáskoncerteket ad a saját garzonjában, így a repertoárjából bekerült a műsorba egy gyönyörű Rachmaninov-darab.
 

Nekem ez a típusú működés, munkaforma egy nagyon intim, bizalmi, baráti alapon működő tevékenységet feltételez. A közönség nyilván nem tud erről, hogy ez ennyire személyes, mennyire felvállalható ez a résztvevők számára?

Egyáltalán nem zavarja őket. Aki nem szeretne saját jelenetet írni, vagy saját sztorikat elmesélni, annak nem is kell. Én senkiből nem préselek ki olyat, amit nem szeretne. Mindig az a fontos, hogy ki mit szeretne megosztani a nézőkkel. A játék során is így válik hitelessé a történet. Például amikor Orsi anyukája megnézte a bécsi jelenetet, amiben az anya eléggé negatív szerepben van feltüntetve, akkor nagyon jól szórakozott. Annyira őszintén volt az egész jelenet megírva és eljátszva is, hogy az anyukája szerette nézni "saját magát", annak ellenére, hogy kínos dolgok is megjelennek.

Én úgy látom, hogy az egyébként szörnyű dolgokat, vagy életünk kellemetlen jeleneteit, igen fogyasztható szatíraként mutatjátok be. Miközben a jelenetek életünk történeteinek és a különböző lehetetlen rendszerek működésének nagyon erős kritikái.

Igen, de nem az van, hogy másokat fikázunk, hanem tulajdonképpen saját magunk élettörténetein keresztül élethelyzeteket „parodizálunk”.

Most épp férfiak történeteit gyűjtjük a férfi esztrádhoz, amiben apák és fiúk fognak szerepelni, a nők pedig szoborparkként fognak funkcionálni körülöttük.
 

Mennyire rentábilis egy lakásszínház fenntartása, működtetése?

Nem nevezhető nyereségesnek, de önfenntartók tudunk maradni. A megélhetésünket egyéb munkákból biztosítjuk. Én sajnos nem vagyok olyan típusú ember, aki profi módon tud pénzt gyűjteni. Nem vagyok egy jó értelemben vett önmenedzselő alkat, aki ki tudná harcolni a támogatásokat. Ami egy külön szakma, bár a független társulatok alkotói rákényszerülnek, hogy helyt álljanak ezen a területen is. Egyelőre kevés a színházi menedzser, a hatékony menedzsment pedig iszonyú mennyiségű energiát emészt fel. És ha beszállsz a „pályázatosdiba”, és létrehozol hozzá mindenféle szervezeteket, akkor nincs mese, termelni kell, mert ha nem csinálsz félévente egy darabot, akkor nem tudod teljesíteni az előírt mutatókat. Ha nem tudod teljesíteni, akkor pedig nem is létezel. Nagyon komoly előadás- és nézőszámot kell produkálni. Én nem tudok ilyen elvárásrendszerben dolgozni, ezért nem is erőltetem a forrásszerzésnek ezt a formáját. Bennem nincs darabtermelési kényszer. Akkor írok és rendezek egy-egy új darabot, ha valamit tényleg közölni akarok. Ennek ellenére, bármennyire nincs is affinitásom hozzá, az önmenedzselés korkövetelmény, aminek meg kell felelni, úgyhogy jelentkeztem egy most induló művészeti pályázatírói és projekttervezési kurzusra a Színház- és Filmművészeti Egyetemre.

Ugyanakkor, „cserébe”nincs benned frusztráció, hogy mi lesz akkor, ha nem tudod teljesíteni a más által meghatározott indikátorokat.

Igen, az esetemben ez a forma működik. Az én személyiségem ezt a formát hozta létre, ami nagyon hosszú idő alatt alakult ki. Számomra ez a komfortos. Ez persze nem ideális, de én nem tudok másképpen dolgozni.
 

Miért nem a kőszínházi közeget választottad?

Talán épp a rendszer szülte kényszertermelő jelleg miatt. A feltételek egy kőszínházban sokkal ideálisabbak, ha biztonságosabb a közeg, mert a rendezőnek a rendezésre, a színésznek csak a játékra kell koncentrálnia, és fantasztikus szakemberek segítik a munkát a színházi titkártól a világosítóig. Ugyanakkor szükségszerűen sokkal több külső hatás érvényesül. Imádtam kőszínházban dolgozni, de vendégként, olyan rendezők mellett, mint Halász Péter, Jeles András, Kiss Csaba, akik akkori darabjai semmiképpen nem nevezhetők szokványosnak, közízlést kiszolgálónak. A különleges színházi jelenségeket szeretem, azokat az eredeti darabokat, amiket például Felhőfi-Kiss László vagy Tamási Zoltán ír és rendez, Baksa Imre spanyol kortársait, Rába Roland interjú- és improvizációalapú színházát. Ezek a színházi formák sokkal életszerűbbek, valóságosabbak, gondolkodóbbak számomra, mint egy átlagos repertoárdarab, bár engem alapvetően minden stílus szórakoztat.

Van visszajelzés?

Van! Nálunk itt maradnak az emberek az előadás után, és imádják, hogy itt maradhatnak, és elmondhatják a véleményüket, észrevételeiket.

Sok lakásszínház van?

Van néhány. Bár olyan igazi lakásszínház, mint a miénk, amiben ténylegesen benne lakik egy család, kevés. Talán ilyen a szegedi és a pécsi, vagy a Dollár papa gyermekei. Vannak olyanok, amelyek kiürített lakásokban működnek, mint a Komód vagy Fischer Iván lakásszínháza. Hasonló volt a Krétaköré is. Felhő korábban kertszínházi előadásokat tartott, Pestlőrincen pedig egy család garázsszínházat működtet.

Mennyire kell átmozgatni a szobátokat, a lakásotokat egy-egy előadáshoz?

Semennyire, ahogy a párom szokta mondani: "egy színházban élek".

A szomszédokat nem zavarja?

Szerencsére a szomszéd lakások szinte üresek, így azért egyszerűbb.

A következő előadások mikor lesznek?

Most vasárnap, aztán legközelebb márciusban, nőnapon, ahol a Zoltánokat fogjuk ünnepelni.

A fotókat az interjúhoz Álmosd Phaedra készítette. Az előadásokról a képeket a Rokytka Társulattól kaptuk. 

Tovább


Ibsen a nappalimba!? Vagy a zöldségesemnél? Vagy a zöldséges a nappalim?

A Lumen Zöldség és Közösségi szolgáltató képes szinte hétről hétre meglepni azzal, hogy mennyi mindent meg lehet tenni a zöldségek és gyümölcsök társaságában. Volt már itt kiállítás, workshop, előadás, videoművészeti fesztivál, könyvbemutató és persze gasztronómiai események. Most az lesz, ami eddig még nem volt. Színház.

December 7-én 19 órától az édesburgonyák, a káposzták és a fűszernövények ölelésében a Dollár Papa Gyermekei Társulat Ibsen Hedda Gablerét játssza. A kaposvári fiatalokból álló társulat, mint ahogy azt az origo is írta,  kizárólag budapesti családi házakban és lakásokban ad elő helyspecifikus előadásokat. A produkció három fiatal színész, Kiss-Végh Emőke (Hedda Gabler), Ördög Tamás (Jörgen Tesman) és Tóth Máté (Ejlert Lövborg ) koncepcióján alapul.

Hedda, Gabler tábornok lánya, hozzámegy a professzori kinevezésére váró Jörgen Tesmanhoz. Majd hat hónapos nászútjukról hazatérve kezdetét veszi a hétköznapok sivárságának és a múlt árnyainak kísértése. Az északról ismét a városba érkező Ejlert Lövborg viszont végzetes változásokat hoz a friss házasok egyhangú hétköznapjaiban. 

Ibsen úgy nyilatkozott erről a darabról Moritz Pozornak, hogy tulajdonképpen ő nem úgynevezett problémákkal akart foglalkozni, hanem az érdekelte, hogy az aktuális társadalmi viszonyok és nézőpontok közegében ábrázoljon embereket, emberi hangulatokat és emberi sorsokat.

Most mindezt megnézhetjük egy zöldségesüzletben.

Az előadásról bővebben az előadás esemény oldalán és weboldalukon olvashattok. 

Tovább


Reblog