A hétvégén nyílt a Mezőgazdasági Múzeumban a Kaland a dzsungelben című kiállítás.
Ahogy mindig is érthetetlenül nézem, hogy mit keres a Vajdahunyad várában a Mezőgazdasági Múzeum, ugyanúgy szemléltem ezt a kiállítást is, hogy mit keres ez a dzsungel kiállítás (ami nem is az) a Mezőgazdasági Múzeumban.
Az persze jól látható a múzeum programjain, hogy évek óta benne van a működési rendjében az, hogy a saját tereit nyitottá teszi nem feltétlenül a múzeum profiljához illő különböző kiállítások, vásárok és rendezvények számára. Nyilván biztosítani kell a fenntarthatóságot.
A jelenlegi, interaktivitásra épülő anyag messze elkerüli a dzsungel hangulatának belsőépítészeti megvalósítását. Nincsenek növények, hangosan rikácsoló állatok, ellenben vannak – mint ahogy a kiállítás meghívóján olvasható is – színesen világító interaktív táblák. A kiállítás koncepciója egy társasjáték szabályain alapul. A gyerekek és szüleik kapnak egy nagyítót, egy játékszabályt leíró kártyát, valamint kis léggömböket ábrázoló kártyákat. Nagyítóból kevés van, ezért több gyerek esetén is egy jár. A játék során az interaktív táblákra felírt kérdésekre kell megtalálni a választ. Minden helyes válaszért egy léggömb jár. A játék a kincs megtalálásával ér véget, amiért ajándékot lehet kapni.
Önmagában a játékos kiállításra való kalandba hívás egyáltalán nem rossz gondolat. Leginkább azzal nem számoltak a rendezők, hogy az interaktív tér már kisebb tömeg esetén is idegesítő, értelmezhetetlen, lökdösődő színtérré válik. Egy táblához körülbelül két család fér oda kényelmesen, ha már több is olvasni és használni szeretné a táblákat, a termek belseje felé haladva egyre nagyobb türelemre és fegyelmezettségre van szükség. Hétévesnél fiatalabb gyerekkel szerintem nem is nagyon érdemes menni, legalábbis hétvégén, mert a tömeg megeszi a látványt, és felőrli a játékot.
Az egyébként szépen kivitelezett és az interaktivitás számos formájára építő kiállítás – mint tapintható lábnyomok, tükörgömb, állatszobrok, logikai játékok, térhatású fényképek és izgalmas színvilág – mind elveszik ilyenkor, nagyobb tömeg esetén nem játszható a játék, így viszont nem értelmezhető a kiállítás sem.
A játék végén ráadásul a résztvevőket még átvezetik a múzeum állandó kiállításán, amire akkor már nem valószínű, hogy bárkinek is van ideje, energiája, a srácokat meg sokkal jobban érdekli az ajándék, ezért kb. futnak egy 300 méteres kört levezetőnek még a múzeumban, hogy utána megérdemelten megkapják méltó jutalmukat.