Van ez a városi bringázás, ami szerencsére egyre divatosabb jelenség. Egy pompás dolog apropóján ejtünk szót erről épp most: október végéig tart még a Bringázz a munkába-mozgalom, és amellett, hogy szuper kezdeményezés, egy halom remek cuccot lehet nyerni pusztán azért, mert valaki biciklin közelíti meg munkahelyét. A városi bringázás nagyon-nagyon közel áll a szívünkhöz, meg vagyunk győződve róla, hogy jobbá teszi az életet - és aki az elmúlt hetekben délután 5-7 között kocsival végigment a körúton, tudja, miről beszélünk.
Fotó innen
Tíz érdekesség a városban való bringázásról - egy részét egyenesen a Magyar Kerékpárosklubtól tudjuk:
1. Mitől paráznak leginkább az emberek a budapesti forgalomban? Íme: a gépjárműforgalom sebessége, az autósok viselkedése, a rossz levegő, a kerékpárlopástól való félelem.
2. VALÓBAN veszélyes Budapesten bringázni? Erről nincsenek egzakt felmérések, de a szakik szerint nem az. Az egyetlen megbízható indikátor a témában a halálos balesetek száma, ami alapján Budapest belső városrészeiben egyáltalán nem veszélyes a kerékpározás.
Ebben a videóban azt teszteltük, hogy lehet bringát szállítani tömegközlekedésben
3. Ha valaki úgy dönt, hogy nem akar tovább félni, ám nincs elég mersze magától elindulni, néhány szamuráj aktivista ingyen megtanítja. 2009-ben kezdték el a Magyar Kerékpárosklub aktivistái az ún. bebicikliztetést, ami egy remek oktatóprogram és havonta két alkalommal rendezik meg tavasztól őszig. Itt lehet őket elérni.
4. A túra kettő-két és fél óra hosszú, melyen olyan útvonalat dolgoztak ki, ahol a legkülönbözőbb forgalmi szituációkat és valamennyi kerékpárforgalmi létesítménytípust be tudják mutatni. Négy-hétfős kis csoportokban haladnak két instruktorral (1 elől 1 hátul).
5. Mikor kiflizünk bringánkkal a forgalomban és veszélyes az? Íme.
6. Oké, legyőztük a forgalommal kapcsolatos félelmeinket, már csak a biciklitolvajokkal kell valahogy elbánnunk. Ennek van egy egyszerű módja: kizárólag jó minőségű, erős zárat szabad venni! Általános szabály: lakatra a kerékpár értékének kb. 10%-át költsd, olcsóbb kerékpároknál ez az arány akár nagyobb is lehet. Edzett acélból készült lakatokat érdemes vásárolni - U-lakatot vagy acélszemes láncot. Az acélsodronyokat és gerinclakatokat könnyen lecsípik, vastagságuktól függetlenül. Ökölszabály az, hogy amelyik lakat hajlékony anyagból van, az általában nem edzett acél, és pillanatok alatt elvágható! (További infó itt!)
7. Annak, aki már bringával jár, itt egy szuper budapesti mobil alkalmazás: rögzíti a nap mint nap bejárt bringautadat, amit névtelenül fel is lehet tölteni.
A piros csík vastagsága jelzi a leggyakrabban használt útvonalakat
8. Lesz több kerékpársáv egy-két éven belül? Egész biztosan lesz. Plusz bringát tesztjelleggel már lehet szállítani pár villamoson, trolin és buszon. Itt teszteltük.
9. Jön a tél, ezért tök fölösleges ez az összeállítás? Dehogy! Íme, ilyen öltözékben érdemes hasítani a zimankóban.
Ez a Bringázz a munkába! őrületesen funky videója
10. Most pedig mindenki álljon fel szépen a gép elől, és pattanjon a biciklijére! Itt van két budapesti kerékpáros térkép: egy, kettő.
UPDATE: Október 23-án elhaladt az ötszázezredik bringás a kiskörúti mérőműszer előtt: