Noha már május 24-én elindult, csak most hétfőn harangozta be a Telekom a közösségi bicikli rendszerét, a TeleBike-ot, amivel tulajdonképpen ők az elsők Budapesten. Az október 24-ig működő pilot-programmal beelőzte a jövő nagy letéteményesét, BKK Bubit is. Annak ellenére, hogy a B+P blognak erős origós kötődései vannak, az Origót pedig a Telekom hostolja, sajnos mi pont nem vagyunk benne abban a négy telephelyben, melynek szerencsés dolgozói a 40 darabos (plusz 5 tartalék) flottán osztoznak. Távoli kollégáink viszont voltak olyan kedvesek, hogy megengedték, hogy kipróbáljuk. A kerékpárral alkotott összhang fokozása érdekében direkt magenta színű öltözéket választottunk a teszthez.
Magenta szárnyasbringák a Krisztina körúton
A Krisztina körúti Telekom székház előtt kiderült, hogy működik a budapesti közbringák úttörője: első lépésként a telekomos vagy a t-systemes dolgozó regisztrál a belső céges rendszeren, ahol egy-két klikkelgetés és telefonszámának megadása után lesz egy PIN-kódja. A telefonszám és a kód biztosítja a kölcsönzést, amit ki lehet váltani egy érintős ügyfélkártyával (lásd fotó). És már indulhat is a kölcsönzés: az ember feláll a számítógépe elől, lesétál a terminálhoz, és a) a telszám-PIN-kód megadással b) az ügyfélkártyával szabaddá tesz egy biciklit. Minden bringa oldalán van egy szám, ezt kell bepötyögni a napelemmel működő terminálnak, a gép pedig cserébe megadja a lakat kódját, és huss, a T-dolgozó egy óra erejéig annyit bringázhat, amennyit csak akar. Közben bárhol megállhat a városban - ezért is van az extra zár -, ám egy óra elteltével le kell raknia a biciklit a négy telephely valamelyikén.
A bringákba GPS van beépítve, így ha valaki túllépi az egyórás keretet (vagy ne adj isten ellopnák a biciklijét), a bázison ülő kollégák, tudják mi a helyzet. Ekkor udvarias telefonhívást intéznek a bringázóhoz, aki vagy visszaviszi a bringát vagy csak pár másodpercre visszailleszti a négy dokkoló valamelyikébe, és máris újra számlálódik az egy óra. Teheti mindezt reggel 8 és este 6 között, mert addig van nyitva a rendszer.
Eddig 800 ember regisztrált a negyven biciklire, akik ha felülnek rá, egyszerre válnak kerékpárossá és ingyenes hirdetőfelületté, hiszen a bringák oldalán nem spóroltak a magentával. Ez engem nem zavart, hiszen passzolt az öltözékemhez, egy kisfiút meg végképp nem, aki azt magyarázta anyukájának, hogy azok ott a bicikli szárnyai. Amúgy jók a háromváltós bringa menettulajdonságai, ami engem hosszú távon inkább zavarna, az az, hogy az első kosárba csak egy laptoptáska fér be. Így az a T-s dolgozó, aki ebédidőben intézné el a napi bevásárlást, a görögdinnyét bizony a hátán vagy a hónaalatt kell, hogy cipelje.
A kedves kollégáktól azt is megtudtuk, hogy ha beválik a pilot-program, szóba jöhet a bővítés, első körben a cég technikai partnereivel. Az üzemeltetést a Csepel Zrt. végzi; és még egy zöld dolog: a telephelyek között láncnélküli bringára kötött utánfutóval szállítják a bicikliket (ha mondjuk az egyik helyen feltorlódnának, a másikon meg hiány alakulna ki).
A bringakölcsönzés ingyenes, de egy jó ideig csak a telekomosok kiváltsága marad. Ha fizetőssé tennék a rendszert, akkor úgy működne, mint a mobilparkolás - ezt mondta még az egyik kedves kolléga.
Fotók: Magócsi Márton
Ez a kis elektromágneses zár rögzíti és teszi lopásbiztossá a bringákat
De van külön számzár is, aminek a kódját az automata árulja el
Olyan modern a terminál, hogy napelemmel működik
Használata megegyezik a hagyományos kerékpáréval
Trükkös a lámpája, mert magától kigyullad, ha az ember elkezd tekerni
A képen egy telebike-ozó embert rejtettünk el
(Ha nem akar lemaradni posztjainkról, ide érdemes klikkelni.)