A négyes metró állomásait különböző művészek tervezték, melynek eredményeként van összegyűrt mennyezet, mozaikba rejtett idézet, Space Invaders-figura, rácsos szék, két tucat üvegtextil és csomó minden más. Sorozatunk második részében Komoróczky Tamás képzőművészt kérdezgettük: ő tervezte a Gellért téri spirálmintás alagutat. Kiderül egyebek mellett, milyen kép jelent meg előtte, amikor kitalálta az örvénylő mintát, a végén meg néhány werkfotó.
Fotó: Mudra László
A Gellért téri mozaikos alagúton kívül terveztél még valamit a négyes metróba?
A Sporaarchitects építésziroda felkérésére terveztem az M4 Szent Gellért téri állomás peronszinti mozaikburkolatát, és a Fővám téri monokróm burkolat tervezésében is részt vettem.
Mi a technika lényege, amivel dolgoztál?
A minta tulajdonképpen raszter a raszterben: a hagyományos analóg nyomdatechnikában használt úgynevezett rozettamintázatot - ami a rácselforgatásból származik - alkalmaztam a kerámia mozaik rácsszerkezetére. Ettől van az a viszonylagos optikai térbelisége a munkának.
Az eredeti terveidben ez a minta volt. Végül miért épp a spirálszerű minta mellett döntöttél? (Reflektál ez valamiféle örvénylő vízre, vagy ez csak képzelgés?)
2004-2005-ben kezdtem el a tervezői munkát és az idő során több különböző jellegű és anyagú terv is megszületett, de az eredeti tenderkiírás kismozaikos burkolatról szólt, tehát maradtunk ennél a legelső tervnél. Esztétikailag az optikai tértágítás és a dinamika volt fontos számomra és az, hogy a sok látszóbeton ridegségével szemben színeiben meleg összhatású, geometrikus és organikus elemekből építkező, komplex mintarendszert tervezzek. Az örvénylő víz nem volt szándék, inkább egy puskacső belső huzagolása jelent meg előttem.
Hogy választottad ki a színeket?
A színösszeállításra több javaslatot is tettem, végül ennél, a melegebb színhang mellett döntöttünk az építészirodával.
Nem tartottál attól, hogy beleszédülnek majd az utasok az alagút mintájába, ahogy leérnek a mozgólépcsőn?
Az elején voltak megjegyzések, hogy ez a látvány szédülést okozhat, de nem tartottam ettől, szerintem ez belefér, ennél durvább ingerek is érhetnek bárhol.
Lehet tudni, hány mozaikkocka van összesen a Gellért téren vagy azon a felületen, amit te terveztél?
Nem tudom pontosan, hogy hány mozaikkockát használtak fel, a Gellért téri felület 1100 m2.
Figyeled a reakciókat? Miket hallasz?
Persze, figyelem a reakciókat, sok gratulációt kaptam eddig, a legtöbbeknek tetszik a minta.
Mit szólsz a menő díjakhoz, amit a Gellért tér és a Fővám tér kapott?
A díjakról közelebbit nem tudok, én is a sajtóból értesültem ezekről - hiányolom, hogy sehol nem említik meg a nevem.
Innen pedig Korodi Luca és a Sporaarchitects fotói a munkafázisokról:
Itt pedig maga a tervező elmosódva
Az előző rész tartalmából: a textiltervező, Hegedűs Andrea munkái négy megállóban.
(Folytatás jön! Ide kattints, ha követni szeretnéd a blogunkat!)