Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A francia szerelmi szenvedélyektől Arvo Pärt zenei világáig. Programlesen a külföldi kulturális intézeteknél.

A januári punnyadás után úgy látszik, kezdenek éledezni a külföldi kulturális intézetek. Bár van olyan közülük, amelyekről szinte azt sem lehet tudni, hogy vannak Budapesten. Egyelőre most azokról essen inkább szó, akik nagyon is itt vannak, és lehetőségeikhez mérten megtesznek mindent, hogy a nyelvi oktatáson kívül megismertessék az anyaország kulturális csemegéit velünk.

Akárhogy is nézem, a saját kultúrájuk népszerűsítésében a francia, a lengyel a koreai és japán kulturális intézetek állnak az élen. Ez nemcsak a programkínálatukban, hanem a honlapuk arculatán is jól látszik (de ez egy másik téma).

Francia Intézet Ilyen a szerelem vetítéssorozatában nemrég bemutatott filmek és olyan francia alkotások közül válogathatunk, amelyeket a magyar közönség még sosem láthatott. A filmek között van Godard nagy klasszikusa, a világ egyik legszebb filmje, a Megvetés is, Xavier Dolan filmje (nagy  kedvencem), a Laurence Anyways, ami egy férfi nővé válását és saját jegyesével való új életét vizsgálja. Szerelmi szenvedély egy transznemű szemszögéből.

A 2013-as cannes-i Aranypálma-nyertes Adèle élete című filmet már láthatta a magyar közönség. Akinek nem sikerült megnézni, most megteheti. Abdellatif Kechiche felkavaró fejlődésregénye, egy szenvedélyes szerelem történetét meséli el. A Küzdelem órái című filmben Jacques Doillon a szerelmi kapcsolatok és a legfizikaibb megfogalmazásuk felé tereli nézői figyelmét. Mindezeken túl a vetítéssorozatban még láthatjuk Mia Hansen-Løve Viszlát, első szerelem és Philippe Garrel Féltékenység című filmjét.
A vetítéssorozattal azonos - Ilyen a szerelem - címmel 2015. február 5-én nyílik Bruno Bourel kiállítása, akivel már a pont!budapest elődje készített egy érdekes interjút. Bourel azért is érdekes a pont!budapest számára, mert fotóinak fő témája Budapest, a város, ahol immáron húsz éve él. Eszközei - a hagyományos fényképezőgép és a fekete-fehér film - az időn túliság eszközei. Minimalista technikával dolgozik, hogy az érzelem kifejeződése dominálhasson. 

A művész e sorozatában továbbfejleszti a megkezdett irányokat, és azokat továbbgondolva  képeinek új témája a szerelem lesz. A két évtized során készült fekete-fehér fényképek következő könyvének alaptematikáját képezik. Előző albuma, a Parti Nagy Lajos szövegeivel megjelentetett " Fényrajzok Budapest",  már a  4. kiadásánál tart.

Lengyel Intézet galériájában (egyik kedvenc galériám) a LATARKA-ban január végén nyílt a „Point of meeting: EAST” című kiállítás. A Young British Artists gyűjtőnév alatt kiállító művészek kemény magja a nyolcvanas években együtt járt a Goldsmith Egyetemre. 1988-ban kezdték meg működésüket egy használaton kívüli épületben, London délkeleti részén. Hírnevüket olyan témák, mint a szex, drog, erőszak, zene, celebek és ufók középpontba állításával vívták ki maguknak. A művészeti csoport LATARKA-ban kiállító 8 tagját mind a használt médiumok, mind a bemutatott témák tekintetében a „keletiség” is összeköti. A kiállításon talán arra is választ kapunk, hogy a jelenlegi young british artists művészi csoport mennyire lehet a régi új nemzedéke.

Koreai Kulturális Intézet azok közé az intézetek közé tartozik, ahol, ha megnézem az eseménynaptárat, már most azt látom, hogy az események többsége betelt. Amiben nagyon jó az intézet, hogy nagyon érdekes tanfolyamokat, szemináriumokat szervez.

A gayageum intenzív kurzus a tradicionális koreai zene szerelmesei számára, a koreai főzőtanfolyam, a kalligráfia-tanfolyam, foltvarrótanfolyam és a teaszertartás is mind telt házzal működnek. Szerveznek filmklubokat és kiállításokat is. Február 5-én SON Jeemi és Kovács Péter táncművészek közös produkcióját, A művészet koreai és magyar arca - Kortárs táncelőadást nézhetik meg. Az előadásban a két ország táncmozdulatainak harmóniája elevenedik meg a színpadon.

A másik, kelet-ázsiai irányzatot képviselő kulturális intézet, a Japán Foundation szintén nagyon tartalmas és színes kínálattal várja a japán kultúra kedvelőit. A pont!budapest szempontjából itt is figyelemre méltó kiállítás nyílik február 5-én Juko Szakuraj japán képzőművésznő budapesti témájú munkáiból.

A művész 2014-ben egy hónapos rezidensprogramon vett részt Budapesten. A Budapesthez kapcsolódó munkái azokhoz a tapasztalatokhoz kötődnek, amelyeket 28 nap alatt szerzett budapesti tartózkodása alatt. A kiállítások mellett lehetőség van az Alapítvány vándorkiállítási anyagának kölcsönzésére és számtalan pályázat elnyerésére, amelyek a japán kultúra népszerűsítésére és megismerésére nyújtanak lehetőséget.

És végül egy kicsi intézet fontos programjára hívnám fel a figyelmet. 2015-ben ünnepli 80. születésnapját Arvo Pärt, a világhírű észt zeneszerző. Arvo Pärt műveit lemezein, koncerteken és filmeken is lehet hallgatni.

Olyan rendezőket ihletett meg, mint Jean-Luc Godard, Tom Twyker vagy Paolo Sorrentino. Arvo Pärt munkásságának „tisztelegve”az Észt Intézet olyan játék- és dokumentumfilmeket mutat be, amelyekben a művész zenéi hallhatók, és két róla szóló portréfilmet is, többek között az És lőn este, és lőn reggel című filmet. A portréfilm családja körében, a természetben és dolgozószobájában, munka közben mutatja be az akkor még németországi emigrációban élő észt zeneszerzőt.

Tovább


Diafilm történeti kiállítás az Örökmozgóban

Nem is az az érdekes, hogy diafilm-történeti kiállítás van az Örökmozgóban, hanem az, hogy ezt szerintem kevesen tudják. 


A Magyar Nemzeti Filmarchívum meghosszabbított karja, az Örökmozgó mozi több olyan szolgáltatást is kínál, amit más mozik nem tudnak, például csak egyet említve a videogalérián nehezen hozzáférhető magyar és közép-kelet-európai filmek tekinthetők meg, eredeti nyelven. Az örökmozgó lényege az, hogy a MANDA archívumában fellelhető filmanyagokat hozzáférhetővé tegye a lakosság számára. 


Októberben még pizzasütöde volt az előtérben, ma meg diafilm-történeti kiállítás. A MaNDA 2012 nyarán jutott hozzá Bíró Ferenc magángyűjtő Európában szinte egyedülállónak számító diafilmgyűjteményéhez. A többezres tételt számláló gyűjteményben a diafilmeken kívül szövegkönyvek, kisnyomtatványok, technikai eszközök is vannak. Ezt a gyűjteményt is itt helyezték el az Örökmozgó Filmmúzeumban. 


Az egyébként semmiképp sem az interaktivitásáról híres kiállítás alapinformációkat nyújt a diavetítés és a technika, illetve a diafilmgyártás történetéről, és "beszél" arról is, hogy milyen a diafilmek helyzete ma. Láthatunk pár kockát az 1950-es évek politikai, agitációs és oktató filmjeiből is.

Ha nem is bő lére eresztve, inkább kicsit szűkszavúan, mint ahogy a kiállítást is egy kicsit annak érzem. És bár a diafilm állóképeket mutat be, tényleg nagy kérdés maradt számomra a moziból kilépve, hogy nem lehetne-e ezt a kiállítást, a ma használatos technikai eszközökkel gyorsabbá, fordulatosabbá, de talán a legfontosabb, nem lehetne-e a gyerekek számára izgalmasabbá tenni?!


Mindettől eltekintve a kiállítás van, és jó, hogy van. 2015. június 15-ig megtekinthető.


Tovább


Fészekfoglalástól jégtörésig. Hétvégi programajánló

Ha múzeum…

...akkor a Műcsarnok Finisszázsa ígér kellemes időtöltést, ahol vasárnap záró tárlatvezetések lesznek a Képparxisok kiállításhoz kapcsolódóan, és lesz múzeumpedagógia - korhatár nélkül családi programsorozat.

A hétvége alatt pedig még meg lehet tekinteni, a Mélycsarnokban Tommaso Tanini meghosszabbított kiállítását. Tommaso Tanini alkotásaiban, az egykori keletnémet titkosszolgálat (Stasi) mindennapi érzelmi manipulációs eljárásait kívánja feltárni, bemutatni. Tanini alkotásainak alapvető, kínzó felvetése, hogy miként fordulhat az ember az őt elnyomó, megfélemlítő rendszer helyett saját szerettei ellen, illetve hogyan lehetséges mégis felülkerekedni a hatalom keltette szorongáson.

Két napra jól felébred a Fészek klub is. Fiatal művészek rendezik meg a Fészekfoglalás projektet a legendás hírű, idén 114 éves Fészek klubban. Egy napra kinyitja összes termét a ház, azért, hogy befogadja a különböző művészeti ágakban tevékenykedő tehetséges fiatalok alkotásait.
 

Ha koncert…        

…[ezt elnéztem, ez tegnap volt]...akkor ígéretes csemegének ígérkezik a svéd énekesnő és együttese az Antonia Vai Band koncertje a Mika Tivadar mulatóban, szombat este. A jelenleg Magyarországon élő énekesnő és együttese a stockholmi egyetemi klubokban nőtte ki magát. Zenei világa vegyíti a soul, rap és a country hangzásvilágát. A szombat esti koncertre az együttes azt ígéri, hogy az összes számukat eljátsszák.

Gondolom, nem hagyhatom ki a Dürer kert Jégtörő fesztiválját, ahol számomra teljesen ismeretlen zenekarok fognak fellépni a magyar punkzene felhozatalából. Ilyen zenekarok, mint a C.a.f.b., a Macskanadrág, a Hisztéria, a Barackca vagy az Utolsó Alkalom zenekar. Mit mondjak, ahogy hallgatom őket, valóban zúznak.
 

Ha vásár…

...akkor kihagyhatatlan a Cirko Garázsvásár szombaton, ahol a Cirko mozi érdekes tárgyaihoz juthatunk hozzá, igazi relikviákhoz, plakátokhoz, eredeti kópiatároló dobozokhoz, tekercselőgéphez, bútorokhoz és más "átlagos" használati tárgyakhoz egyaránt.

Tovább


Az Uránia vagy a Puskin mozi lesz a világ legszebb mozija?

Bored Panda már épp nem a világ legszebb állomásait keresi, hanem a világ legszebb mozijait. A szervezők még mindig várják azoknak a moziknak a jelentkezését, amelyeknek a múltja tele van érdekes történetekkel, túléltek háborúkat, rendszereket, lerombolták, újraépítették őket, de mégis átmentették és megőrizték egyediségüket. Ezeknek a színházaknak általában nemcsak kulturális, hanem építészeti értéke is jelentős.

Persze azért a listán számtalan, inkább egyediségéről, mint történelmi túléléséről híres mozi van jelen, ilyenek például a francia ágyas mozi, az Olympia Music Hall vagy a szintén francia csónakos mozi, a Movie Theater. A történelem, a kultúra és a film egyedi találkozása a horvátországi (Pula) Arena mozi. Magyarországról eddig két budapesti mozi versenyez, az Uránia jelen pillanatban a negyedik, a Puskin mozi a hatodik helyen áll!

Tovább


A Műhímző Szövetkezet és a leszámítoló bank találkozása

Egy héttel ezelőtt fényképeztem le a Bajcsy-Zsilinszky úton egy bérházat, ami történetesen a Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bank bérháza volt. Tegnap este meg a Kisdiófa utca 1. (Klauzál tér 16.) szám alatti épület földszintjén működött Műhímző és Zászlókészítő Ipari Szövetkezet bezárt üzletéről beszélgettünk, és közben megtudtam, hogy a házban régen volt egy bank.

A Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bankot 1869-ben alapította a bécsi székhelyű Niederösterreichische Escompte-Gesellschaft, mely átvette a Budapesten létezett Malvieux C. J.-féle bank- és váltóház üzletét. Az ózdi nemesi közbirtokosság vasüzleteit lebonyolító, Svájcból bevándorolt Malvieux család az 1830-as években alapította meg a fővárosi bankházát. 1893-ban a bank pesti központját az egykori Wurm-udvarban – ma Dorottya-udvar, egy Zoboki Gábor által áttervezett luxusbérház – nyitották meg, egy, ezen a helyen sikeresen megkötött üzlet okán.

A bank nevének kezdőbetűit ma is őrzi a Dorottya utcai kapu egyik kovácsoltvas díszítése.

A Bajcsy-Zsilinszky út 19/a alatt lencsevégre kapott épület volt a Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bank alkalmazottai Nyugdíjintézetének modern stílusú bérháza, amely 1939 és 1940 között épült Schmitterer Jenő tervei alapján. Az épülete tetején egy fekvő szobor szemléli a Bajcsy-Zsilinszky út forgatagát.

A bank egyik fiókja volt abban a Klauzál téri épületben, ahol jelenleg a Műhímző és Zászlókészítő Ipari Szövetkezet még cérnákkal befűzött, szinte csak a dolgozókra váró, bezárt üzlethelyisége található.

A véletlen egybeesés egy másik fordulata lett az is, hogy a házat a szabolcsi nemes és országgyűlési képviselő Polyák Béla építette, én pedig többedmagunkkal Polyák Levente kutató, városfejlesztővel beszélgettem az épület kiüresedett helyiségéről. A sarokkupolás házat Gyalus László tervei alapján 1907-ben adták át. Később a sarokkupolás részt átépítették. A házban működött egy ideig a Klauzál téri református egyházközösség imaterme és a Műhímző is.

A Műhímző a megszűnéséig érdekes színfoltja volt a városnak. Egyrészt itt lehetett olyan zászlókat vásárolni, ahol a vásárló kérésére kért feliratot hímeztek a zászlókra az asszonyok. De alkalmazkodva a divattrendek alakulásához, kalocsai mintás szatyrokat, táskákat is lehetett itt venni. A helyiség több mint egy éve bezárva áll a szövetkezet otthagyott tárgyaival, berendezéseivel. Mint ahogy több erzsébetvárosi elhagyatott üzlethelyiség is.

Tovább


Fusson a föld alatt!

Amikor budapesti futópályákat gyűjtöttem össze, valóban nem gondoltam arra, hogy egyszer csak befut hozzám egy olyan hír, hogy menjek a föld alá futni. Azóta is gondolkodom rajta, hogy elmenjek-e pincelevegőt szívni.

A futóverseny helyszíne ugyanis a mai Dreher sörgyár alatt található, egykori kőbányából kialakított föld alatti tároló és járatrendszer. De nem is akármilyen pincerendszer, erről a tizenöt méter belmagasságú, 32 kilométer hosszú föld alatti területről származnak a Lánchíd két pilonja, a Margit híd, Budán a Citadella, a Mátyás-templom és a Halászbástya kövei. Igazán izgalmas videót lehet megnézni az alagútrendszerről Pálinkás Szűcs Róbert videójában egy korábbi pont!budapest posztban és az Origón Straub Ádám írásában

Ebben a nagyobb részt használaton kívüli, föld alatti rendszerben február 28-án lehet startvonalhoz állni. A jelentkezésig pedig el lehet dönteni, hogy ovikört vagy félmaratonit szeretne futni az olvasó. Regisztrálni itt lehet. 

Tovább


A boldogság tanyája a Népszínház utcában

Hol is játszhatnák leginkább A boldogság tanyáját, mint egy Népszínház utcai lakásszínházban. Mondhatnánk azt is, hogy Lippai Krisztina dramaturg, rendező, még ha a véletlen egybeesése folytán is, stílusosan jól választott lakást. Hisz az egykori Népszínház utca elején volt a Nemzeti Színház és elődje, a Népszínház. Miközben persze Krisztina, ha lehetséges, elkerüli a kőszínházakat, mert ő valami másba, a színházi bemutatási formák egy másik műfajába ágyazódott bele, vagy, ahogy mondja, az ő személyiségéhez a lakásszínházi forma passzol leginkább. Így aztán a Thália, a Bárka és Halász Péter Városi színháza után önálló utakat kezdett járni. Több saját darab megrendezését követően megalapította a Rokytka társulatot, akikkel a mai napig nagy sikerrel játsszák A boldogság tanyája című darabo(ka)t. Abban a lakásban, ahol Krisztina él, a bútorai, kellékei, a lakás díszei között. De ő rendezte az Egy kis bécsi kurva emlékezéseit, ő volt a produkciós vezetője Halász Péter műcsarnokbeli "temetésének", rendező munkatársként többek között dolgozott Rába Rolanddal, jelenleg művészeti titkára, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina K. V. Társulatának. Parti Nagy Lajos neki adott először engedélyt Hősöm tere című kisregényének színpadi adaptációjára. És közben folyamatosan rendez, igazgatja a Rokytka Társulatot, tele van a feje újabb és újabb ötletekkel, nem tolakszik állami forrásokért, teszi a dolgát. Lippai Krisztinával beszélgettünk, mondjuk úgy, címszavakban. 

A Halász Péterrel való találkozás…

Az Új Színházban találkoztunk. Nagyon nagy rajongója voltam, így begyűjtöttem róla mindent, ami fellelhető volt. Miután Budapestre költöztem, ahogy lehetőségem volt rá, megnéztem tőle, amit csak lehetett. Aztán ezen az estén, ahova egyébként én valamilyen produkció asszisztenseként keveredtem, odajött hozzám a büfében, és megkérdezte, hogy te ki vagy, amire én azt válaszoltam, hogy senki (mivel abban a körben én nem voltam jelentős szereplő. Erre Péter azt válaszolta, „végre egy senki… ebben az országban mindenki valaki akar lenni”.

Krisztina Budapesten szeretett volna tanulni. Abban az időben 5 évente indították a rendező szakot a Színművészeti Főiskolán, így magyar-művészettörténet szakra jelentkezett, de csak magyar szakra vették fel. Mivel világos volt számára, hogy színházzal szeretne foglalkozni, és a rendezői szakhoz akkoriban bölcsészdiploma is kellett, így a magyar szak teljesen passzolt az elképzeléseihez. Utána összehasonlító irodalomtudományt tanult, ami azért volt jó, mert abban rengeteg volt a színháztudományi és gyakorlati tanegység. Szeredás András tanította a dramaturgiát, aki később elhívta a Thália Színházba.

Felajánlotta, hogy menjek el, nézzem meg a közeget, hogy biztosan érdekel-e engem a színház, mert ő úgy érzi, túlságosan szelíd vagyok ehhez a munkához. Közel egy évadra ott maradtam a Tháliában, megfigyelőként vettem részt az András által dramatizált darabok próbafolyamatában. Később a Bárka Műhelybe mentem, ahol Bérczes Lászlónál kritikaírást és darabelemzést tanultunk. Ott találkoztam Kiss Csaba Shakespeare-adaptációival, és jelentkeztem hozzá az Új Színházba.

Mi lett a rendezői szakkal?

Nem vettek fel, így a hivatalos képzésből sajnos kimaradtam.

Hogyhogy nem ragadtál benn egy kőszínházban?

Azért mentem Halász Péterhez, mert akkor már tudtam, hogy a kőszínház nem az én világom.

Miközben persze a Városi Színház is egy kőszínház volt, a Kálvária téren, Józsefvárosban. 1933–1949-ig itt működött a Józsefvárosi Színház, ahol még Bulla Elma, Fedák Sári, Bilicsi Tivadar és Feleki Kamill is játszott, elsősorban operetteket játszottak. 1949–1950-ig itt volt az Állami Bányász Színház, ahol a bányavidékek színházi igényeit próbálták kielégíteni. 1978 és 1988 között ismét Józsefváros Népszínháza lett. 2001–2008 között Jeles András és Halász Péter átnevezték a helyet, és létrehozták a Városi Színházat. 2009-től a Ruttkai Éva Színháznak ad otthont az épület.

Három évet dolgoztál Péterrel, együtt és mellette. Ha jól gondolom, a büfében álldogáló „senkiből” lettél a „minden”.

Töméntelen mennyiségű dolgot csináltunk, darabokat, fesztiválokat, a Kamaraoperától a Nemzetiig mindenhol dolgoztunk. Volt olyan, hogy egyszerre három darabon is. Nem is értem, hogy bírtuk… napi 24 órában az asszisztense voltam. Péter rendkívül termékeny szellemű és kivételes munkabírású alkotó volt. A Városi Színházban pedig elég szűkösek voltak a körülmények, így a szövegírástól a díszletezésig mindent nekünk kellett csinálni, a klasszikus állapotok. Én körülbelül Péter halála előtt egy évvel mondtam fel. Péter annyira igénybe vette a munkatársait, hogy nem lehetett mellette másra koncentrálni. Feltámadt bennem az önállósodási vágy. Hat évet töltöttem különböző színházakban, szuper emberek, mesterek között, úgy gondoltam, elvégeztem egy alternatív rendezőképzést, és itt az ideje a saját darabjaimon dolgozni.
 

Ezután jött a Rokytka?

Nem, akkor még csak elkezdtem rendezni. A kisbécsit, a Mme Kát, a Riadóláncot, Az utolsó világot, A tisztabúza éjszakáját, a Vigilatét, azután pedig elkezdtem írni a lakásszínházi előadásokat.

Az Egy kis bécsi kurva emlékezései a Spinozában ment, jól emlékszem?

Igen. Az első önálló darab volt, de javarészt itt próbáltunk, ugyanebben a lakásban. Az Egy kis bécsi kurva egy pornográf előadás volt. Az alapmű, amit a Bambi szerzője írt női álnéven, egy pornográf irodalmi mű.
 

Miért pont ezt a könyvet emelted le a könyvespolcról?

Volt egy kiadó, ami megjelentetett egy erotikus sorozatot, és szerette volna reklámozni. Ebben az időszakban Magyarországon még ennél is prűdebb volt a hangulat, és az emberek nem merték megvenni ezeket a könyveket. A kiadó felkért, hogy válasszak egy könyvet, és készítsek belőle előadást.

A magyarországi prűdség foszlatására egy kis bécsi kurva…

Így kezdődött, és imádták az emberek, 3 évig játszottuk. Az elején mindig egy kicsit félszegebb volt a közönség, de aztán egyre jobban felszabadultak. A tüneményes Novák Angéla játszotta a főszerepet. Angélát imádom. Jeles Andrásnál castingolt egyszer, ott láttam. A kis bécsi Jozefin nevű főhősnője annyira sokszínű, olyan vibráló, életvidám és jó ember, mint Angéla. Először másban gondolkodtam, de akit felkértem, nem merte vállalni, mert attól tartott, hogy törést okoz a karrierjében. Elég sok trágárság van a szövegben… A darabban végül többnyire olyan színészek játszottak, akiket még a Városi Színházból ismertem: Tamási Zoltán, Stubnya Béla, Németh Orsi és Angéla. Nekik volt megfelelő humoruk ehhez az előadáshoz. 

A sok rendezés után megcsináltad a saját társulatodat, a Rokytkát.

Igen, sok előadáson túl voltunk már, és ha mentünk vagy hívtak bennünket valahova, vagy pályázni szerettünk volna, mindig meg kellett adnunk egy nevet, definiálni kellett magunkat egy névben. Egyre kínosabb volt nekem, hogy Lippai Krisztina Társulataként jegyezzük magunkat. Ezt a nevet egyáltalán nem tartottam érdekesnek. Így aztán elneveztem magunkat Rokytka Társulatnak. A társulat nem zárt, a mai napig hívok új embereket, hogy kiket, az attól függ, hogy milyen darabot csinálok, és melyik szerep kinek való.


Mit jelent az, hogy Rokytka?

Nagyon szeretem Hrabalt, a Házimurik-trilógia a kedvencem. Abban olvashatunk a Rokytka nevű folyóról, ami nem csak a történet, hanem Prága meghatározó eleme. A Rokytka partján régen kastélyok, kúriák voltak, és bár ez egy kicsi folyó, de lehet benne úszni, vadvízi evezni, bungie jumpingolni, sétálni a parton, henyélni, mindenféle dolgot csinálni. A későbbi időszakban a kastélyokat felváltották a szocialista ipar gyárai, de az emberek továbbra is oda jártak pihenni, sportolni, találkozni egymással. A folyópart megmaradt közösségi helynek. Hrabal ráadásul olyan szeretettel ír a Rokytkánál megesett kalandokról, hogy azt gondoltam, az a színház, amit én csinálok, az is egy ilyen hely: ahová el lehet jönni játszani, kikapcsolódni, kalandozni. Olyan ez a hely, amit társulatnak nevezünk, mint a Rokytka, néha gyors, néha lassú, néha meg kiárad, és minden van benne, szóval úgy éreztem, hogy ez szimbolizálni tudja mindazt, amit én ezzel a színházzal megjeleníteni szeretnék, vagy amit én a színházról gondolok, vagy amit én a színházról való hozzáállásomról gondolok.

A Rokytkának hány darabja volt eddig?

Az első, a tulajdonképpeni A boldogság tanyája a Stubnya család szappanoperája, amiben eddig három darab született. Az alapötlet az, hogy egy család hétköznapjait mutatjuk be az ünnepnapjain keresztül. 2011-ben kezdődött a karácsonnyal, aztán jött a farsang, és remélem, hogy meg tudjuk csinálni a húsvétot is. Mindig az adott ünnepen, egy alkalommal játszottuk ezeket az epizódokat. A Stubnya családot egy élő személy, Stubnya Béla ihlette. Béla egyébként Jézus Krisztust alakította a karácsonyi epizódban. Tamási Zoltán a családfőnk. A szappanoperát követte A boldogság tanyája nőnapi esztrádműsor, ami egy éve folyamatosan műsoron van. 

Ki írja a darabokat, szövegeket?

A Stubnya családot én. Tamási Zoli például annyira eredeti személyiség, hogy az ember agya rögtön meglódul, ha magánemberként hallgatja. Megírom az alapszövegeket, és az anyag a próbák során formálódik, mindenki hozzátesz valamit. Az esztrádműsor pedig abszolút közös munka. A kiindulás az volt, hogy egy nőnapi műsort szeretnénk csinálni. Elkezdtünk ötletelni, mindenkitől a jelenlegi életéből kértem epizódokat. A női szereplők közül szinte mindenki a gyerekszülési, kisgyerek-nevelési stádiumban volt, így borzalmas sztorikat hoztak, pl. a szoptatásról. Krasznahorkai Ágnes és Miklusicsák Alíz ebből írták a Bimbóvédelem című jelenetet. Alíz Kolozsváron végzett dramaturgként, tulajdonképpen a szakmája is ez. Németh Orsi a partnerkapcsolati tapasztalatairól szeretett volna írni, ami végül két kiváló jelenetté kerekedett az anyukájával eltöltött bécsi adventről, és a Nyuszicápáról. Berki Szofi Tóth Kriszta Vaktérkép című gyönyörű monológját választotta magának. Mándli-Nagy Anikó nőicsáberő-fokozó kurzust tart a nézőknek, Paskó Ildikó és Varga Judit többek között lomi lomi táncosnőként szerepelnek. És persze, mivel ez tényleg egy esztrádműsor, és a lányoknak remek hangjuk van, vannak dalaink. Szofi egyébként az Anemona együttesben, Alíz pedig az Eugénia Formációban énekel. Orsi hárfázik, ezért van egy hárfaszámunk is. Simon Attila, aki egyben a műsorvezetőnk, hegedül, gitározik, zongorázik és izzítja a nézőket. Ha nem irodalmi műből dolgozunk, akkor mindig abból indulunk ki, hogy ki milyen állapotban van aktuálisan. Attila például lakáskoncerteket ad a saját garzonjában, így a repertoárjából bekerült a műsorba egy gyönyörű Rachmaninov-darab.
 

Nekem ez a típusú működés, munkaforma egy nagyon intim, bizalmi, baráti alapon működő tevékenységet feltételez. A közönség nyilván nem tud erről, hogy ez ennyire személyes, mennyire felvállalható ez a résztvevők számára?

Egyáltalán nem zavarja őket. Aki nem szeretne saját jelenetet írni, vagy saját sztorikat elmesélni, annak nem is kell. Én senkiből nem préselek ki olyat, amit nem szeretne. Mindig az a fontos, hogy ki mit szeretne megosztani a nézőkkel. A játék során is így válik hitelessé a történet. Például amikor Orsi anyukája megnézte a bécsi jelenetet, amiben az anya eléggé negatív szerepben van feltüntetve, akkor nagyon jól szórakozott. Annyira őszintén volt az egész jelenet megírva és eljátszva is, hogy az anyukája szerette nézni "saját magát", annak ellenére, hogy kínos dolgok is megjelennek.

Én úgy látom, hogy az egyébként szörnyű dolgokat, vagy életünk kellemetlen jeleneteit, igen fogyasztható szatíraként mutatjátok be. Miközben a jelenetek életünk történeteinek és a különböző lehetetlen rendszerek működésének nagyon erős kritikái.

Igen, de nem az van, hogy másokat fikázunk, hanem tulajdonképpen saját magunk élettörténetein keresztül élethelyzeteket „parodizálunk”.

Most épp férfiak történeteit gyűjtjük a férfi esztrádhoz, amiben apák és fiúk fognak szerepelni, a nők pedig szoborparkként fognak funkcionálni körülöttük.
 

Mennyire rentábilis egy lakásszínház fenntartása, működtetése?

Nem nevezhető nyereségesnek, de önfenntartók tudunk maradni. A megélhetésünket egyéb munkákból biztosítjuk. Én sajnos nem vagyok olyan típusú ember, aki profi módon tud pénzt gyűjteni. Nem vagyok egy jó értelemben vett önmenedzselő alkat, aki ki tudná harcolni a támogatásokat. Ami egy külön szakma, bár a független társulatok alkotói rákényszerülnek, hogy helyt álljanak ezen a területen is. Egyelőre kevés a színházi menedzser, a hatékony menedzsment pedig iszonyú mennyiségű energiát emészt fel. És ha beszállsz a „pályázatosdiba”, és létrehozol hozzá mindenféle szervezeteket, akkor nincs mese, termelni kell, mert ha nem csinálsz félévente egy darabot, akkor nem tudod teljesíteni az előírt mutatókat. Ha nem tudod teljesíteni, akkor pedig nem is létezel. Nagyon komoly előadás- és nézőszámot kell produkálni. Én nem tudok ilyen elvárásrendszerben dolgozni, ezért nem is erőltetem a forrásszerzésnek ezt a formáját. Bennem nincs darabtermelési kényszer. Akkor írok és rendezek egy-egy új darabot, ha valamit tényleg közölni akarok. Ennek ellenére, bármennyire nincs is affinitásom hozzá, az önmenedzselés korkövetelmény, aminek meg kell felelni, úgyhogy jelentkeztem egy most induló művészeti pályázatírói és projekttervezési kurzusra a Színház- és Filmművészeti Egyetemre.

Ugyanakkor, „cserébe”nincs benned frusztráció, hogy mi lesz akkor, ha nem tudod teljesíteni a más által meghatározott indikátorokat.

Igen, az esetemben ez a forma működik. Az én személyiségem ezt a formát hozta létre, ami nagyon hosszú idő alatt alakult ki. Számomra ez a komfortos. Ez persze nem ideális, de én nem tudok másképpen dolgozni.
 

Miért nem a kőszínházi közeget választottad?

Talán épp a rendszer szülte kényszertermelő jelleg miatt. A feltételek egy kőszínházban sokkal ideálisabbak, ha biztonságosabb a közeg, mert a rendezőnek a rendezésre, a színésznek csak a játékra kell koncentrálnia, és fantasztikus szakemberek segítik a munkát a színházi titkártól a világosítóig. Ugyanakkor szükségszerűen sokkal több külső hatás érvényesül. Imádtam kőszínházban dolgozni, de vendégként, olyan rendezők mellett, mint Halász Péter, Jeles András, Kiss Csaba, akik akkori darabjai semmiképpen nem nevezhetők szokványosnak, közízlést kiszolgálónak. A különleges színházi jelenségeket szeretem, azokat az eredeti darabokat, amiket például Felhőfi-Kiss László vagy Tamási Zoltán ír és rendez, Baksa Imre spanyol kortársait, Rába Roland interjú- és improvizációalapú színházát. Ezek a színházi formák sokkal életszerűbbek, valóságosabbak, gondolkodóbbak számomra, mint egy átlagos repertoárdarab, bár engem alapvetően minden stílus szórakoztat.

Van visszajelzés?

Van! Nálunk itt maradnak az emberek az előadás után, és imádják, hogy itt maradhatnak, és elmondhatják a véleményüket, észrevételeiket.

Sok lakásszínház van?

Van néhány. Bár olyan igazi lakásszínház, mint a miénk, amiben ténylegesen benne lakik egy család, kevés. Talán ilyen a szegedi és a pécsi, vagy a Dollár papa gyermekei. Vannak olyanok, amelyek kiürített lakásokban működnek, mint a Komód vagy Fischer Iván lakásszínháza. Hasonló volt a Krétaköré is. Felhő korábban kertszínházi előadásokat tartott, Pestlőrincen pedig egy család garázsszínházat működtet.

Mennyire kell átmozgatni a szobátokat, a lakásotokat egy-egy előadáshoz?

Semennyire, ahogy a párom szokta mondani: "egy színházban élek".

A szomszédokat nem zavarja?

Szerencsére a szomszéd lakások szinte üresek, így azért egyszerűbb.

A következő előadások mikor lesznek?

Most vasárnap, aztán legközelebb márciusban, nőnapon, ahol a Zoltánokat fogjuk ünnepelni.

A fotókat az interjúhoz Álmosd Phaedra készítette. Az előadásokról a képeket a Rokytka Társulattól kaptuk. 

Tovább


A közélet iskolája Józsefvárosban és a migráció ízei filmeken. Hétvégi programajánló.

Ha mozi…

 …Nem is olyan rég az egyik posztom arról szólt, hogy hogyan látják Budapestet az itt élő migráns nők, most január 25-éig pedig az Uránia Filmnapok filmjein keresztül ismerhetjük meg a migrációt mint társadalmi jelenséget elsősorban a rendszerváltás óta eltelt negyed század alkotásainak tükrében. 50 forintos jelképes jegyárak mellett akár fikciós, akár dokumentarista formában merülhetünk el a belső migráció, az elvándorlás, a bevándorlás, a menekültügy, a kultúrák egymás mellett élésének problémáiban.

A fesztivál filmkínálatában, olyan filmeknek örülhetünk, mint Gothár Péter Passport - útlevél a semmibe vagy Az én Magyarországom Berlinben című filmek, vagy a finn-francia koprodukcióban készült Kikötői történetnek

A fesztivált kávéházi pódiumbeszélgetésekkel színesítik. Szombat délután például filmrendezők és filmtörténészek beszélgetnek a magyar film Amerika-képéről, vasárnap pedig olyan filmműhelyek képviselőivel lehet találkozni, akik az elmúlt években intenzíven foglalkoztak a ki- és bevándorlás jelenségével. Esténként pedig zenei mulatságokra lehet lazítani. Szombaton a 20. század elejétől a 80-as évekig válogatott össze filmzenéket és régi slágereket a Tilos Rádió DJ Sanyija. A filmnapok záróakkordjaként vasárnap este a Freedom Café és a Meszecsinka zenekarok kifejezetten erre az estére összerakott örömzenélését lehet meghallgatni. 

Ha koncert…

…Koncertre az Akvárium klubba küldtem volna HS7-rajongókat, hogy együtt bulizzanak a zenekar 20 éves születésnapi koncertjén. De a jegyek a koncert Facebook-oldala szerint elfogytak. Persze feladni sosem érdemes, főleg, ha valaki nagy HS7-rajongó. Aztán azt is gondoltam, hogy ajánlom a Kéknyúl Bigband estjét Fábián Júlia-rajongóknak a Trafóban, de úgy tűnik, már ott is kevés a jegy. Így egyre inkább kimaradhatatlannak tűnik az A38-on Raveonettes, a DYN formáció és a lengyel Bokka koncertjei.

A klasszikus rock and rollt és némi újhullámot vegyítő dán Raveonettes két éve már nagy sikerrel lépett fel a hajón. A lengyel szupergroup, a Bokka elektronikus popzenét játszó zenekar, a lengyel zenei élet egyik vezető alakja. A harmadik fellépő az estet nyitó berlini DYN formáció. És ha ide se jutna be valaki, akkor menjen le az Aurórába, ahol az Eugénia Formáció muzsikál, vagy vasárnap a Kisüzembe, ahol Czitrom Ádám Andrzej Żuławski Special Edition élő filmzenékkel kínálja a hallgatót.   

Ha valami más…

…mert ez tényleg valami másféle hétvégi program, akkor nem érdemes kihagyni „A közélet iskolája évnyitót” az Aurórában. A közélet iskolájában lehet kérdezni, beszélgetni, aktivizáló műhelyeken részt venni, és a végén együtt lehet bulizni a fentebb említett Eugénia Formáció koncertjén. A workshopokon kívül  Váczi Dorka a Liga Akadémia, Csoszó Gabriella fotóművész, Fekete-Nagy Miklós, A Város Mindenkié mozgalom nevében és Tóth-Ridovics Máté a Fakt Visual Lab, Shultz Nóri a Krétakör Szabadiskola és Oblath Márton Anblokk/Parforum - Részvételi Kutató Műhely  képviselőjeként beszélgetnek majd a pedagógia szerepéről a társadalmi mozgalmakban és aktivista munkákban.

Tovább


Kiderült, milyen lesz a jövő Közlekedési Múzeuma!

A tegnapi hír után a mai napon a Liget Projekt vezetősége hivatalos közleményben ismertette a Közlekedési múzeumra vonatkozó elképzeléseit. A 2015. április 15-én bezáró Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot eredeti állapotában építik újjá, így három év múlva, a millenniumi ünnepségek idején létrejött impozáns épület ismét a második világháborús rombolás előtti állapotban várja majd a látogatókat.

A felújítás még az idén tavasszal megkezdődik. Utána az intézmény nem csupán eredeti pompáját nyeri vissza, hanem a múzeumi funkciók, a kiállító- és a közönségforgalmi terek is megújulnak, valamint az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedni fog. Az évtized végére így megjelenésében egy teljes műemléki rekonstrukción átesett, belül pedig egy modern, 21. századi múzeum nyitja majd meg kapuit a megújult Városligetben. A beruházás tervezett költsége 7 milliárd forint.

A Pfaff Ferenc által tervezett, romantikus-eklektikus stílusban épült, templomszerű épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezettjárműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnokbelső mérete 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette. A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves Országos Kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épületében, 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként.

A Városligetet ért 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében az épület jelentősen megsérült, a tető közel 35 százaléka leomlott. A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. A veszélyelhárítást célzó bontások (1947) után megkezdett tervezési és építési tevékenységek több fázisban zajlottak le. 1954-ben majdnem végzetes döntést hozott a Fővárosi Tanács VB Városrendezési Osztálya, amikor az alapozási, szigetelési, szerkezeti hibák és a háború során elszenvedett sérülések nagysága miatt elhatározták az épület teljes lebontását. A munkálatok meg is kezdődtek, ám még mielőtt az épületet teljesen elbontották volna, egy újabb döntés született arról, hogy ha szerényebb formában is, de helyreállítják a múzeumot. A múzeum jelenlegi, „végleges” állapotát csak az 1964 -1965. évi újjáépítések során érte el - erősen megcsonkított formában. A kor ízlésének megfelelő átépítés során véglegesen elbontották a teljes emeleti részt, beleértve a kupolát is.   Lebontásra ítélték emellett a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyokat és földszinti tereket is, ezzel egyidejűleg kiszélesítették a ma ismert szélességben a Hermina utat. A megmaradt tereken 1966. április 2-án nyílt meg az új Közlekedési Múzeum. Az épület azonban szűknek bizonyult: 1979-1985 között kibővítették. Mivel toldaléképítésre a hegyesszögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, a bővítés meglehetősen szerényre sikeredett.

A történeti épület rekonstrukciója során a helyszíni adottságok figyelembevételével folyik a tervezési munka, a funkció és a fejlesztési lehetőségek összhangjának megteremtése.

Tovább


Most nézze meg a Közlekedési Múzeum oldalában a mozdonyokat!

Már két hónapjuk sem maradt azoknak, akik még meg szeretnék nézni a Közlekedési Múzeum oldalában a 424-es mozdonyt, a félbe vágott Nohabot, a múzeum tetején pihenő AN 2-es repülőt vagy akár Farkas Bertalan űrkabinját.

Baán László, a Liget projekt kormánybiztosa az RTL Klub híradójában elmondta, hogy hamarosan elkezdődik a múzeum összecsomagolása és átépítése.

Az újjáépítésről egyelőre csak annyit lehet megtudni, hogy az épület egy részét elbontják, és az 1986-os millenniumi kiállításra készült kupolás épületet, az eredeti közlekedési csarnokot építik vissza.

Az új múzeum alá pedig egy 3000 m2-es kiállítóteret terveznek. A Közlekedési Múzeum a jelenlegi tervek szerint 3 év múlva nyit ki újra.

Tovább


Reblog